Geplaatst door WhizPR

Akamai Security Intelligence Response Team ontdekt nieuwe reflectie-aanvalsmethode

Amsterdam – Onderzoekers van het Akamai Security Intelligence Response Team (SIRT) hebben een nieuw soort reflectie-aanval ontdekt, op basis van het Connection-less Lightweight Directory Access Protocol (CLDAP). Akamai SIRT heeft een uitgebreide analyse gemaakt van deze aanvalsmethode die DDoS-aanvallen produceert van meer dan 1Gbps, wat vergelijkbaar is met DNS reflectie-aanvallen. Het volledige rapport met de bevindingen van het SIRT is te vinden via deze link.
In tegenstelling tot andere op reflectie gebaseerde aanvallen, waarbij het aantal besmette hosts in de miljoenen kan lopen, blijkt de CLDAP-methode in staat een aanzienlijke deel van de bandbreedte te kunnen kapen met een significant lager aantal hosts.
Grootste aanval genereert 24 Gbps
Sinds oktober 2016 heeft Akamai in totaal 50 CLDAP reflectie-aanvallen ontdekt en gemitigeerd. Zeker 33 daarvan waren single vector-aanvallen die exclusief gebruik maakten van CLDAP-reflectie. De grootste aanval tot nu toe waarin CLDAP-reflectie is gebruikt, is door Akamai ontdekt op 7 januari j.l. en was een DDoS-aanval die wel 24 Gbps aan data genereerde. De gemiddelde bandbreedte die door een CLDAP-aanval wordt gebruikt is 3 Gbps. Waar de gaming-markt het meest bestookt wordt door DDoS-aanvallen, richten CLDAP-aanvallen zich primair op de software- en technologie-industrie.
Het volledige, Engelstalige persbericht is hier te vinden.
#####
Over Akamai Technologies
Als wereldwijd leider in Content Delivery Network-diensten (CDN), zorgt Akamai dat het internet snel, betrouwbaar en veilig is voor zijn klanten. De geavanceerde oplossingen voor web performance, mobile performance, cloud security en media delivery van Akamai veranderen de manier waarop organisaties entertainment- en gebruikerservaringen optimaliseren voor elk apparaat, waar dan ook. Om te zien hoe de oplossingen van Akamai en zijn team van internetexperts organisaties helpen om faster forward te gaan, kijk op www.akamai.com of blogs.akamai.com en volg @Akamai op Twitter.