Geplaatst door Microsoft

Al bijna 1600 agencies in Bing Partnerprogramma

In maart 2017 introduceerde Bing, de zoekmachine van Microsoft, het Bing Partner Programma. Dit programma is gericht op online marketingbureaus die actief met het online advertentieplatform Bing Ads werken. Volgens Microsoft zijn nu wereldwijd bijna 1600 agencies aangesloten op het programma.

Het marktaandeel van Bing in Nederland groeide in de afgelopen 2 jaar, mede door de integratie met Windows 10, van slechts drieënhalf procent naar negen procent (bron: Comscore). Ook het online advertentieprogramma Bing Ads profiteerde van deze groei en daarom zit er nu een team van vijftien search experts op het hoofdkantoor in Amsterdam – bestaande uit sales, marketing en insights – die zich bezighouden met de Nederlandse markt. Vanuit dit kantoor worden Nederlandse adverteerders en online marketingbureaus ondersteund bij het bereiken van 568 miljoen Bing-gebruikers wereldwijd, waarvan 7 miljoen in Nederland.

Speciaal voor de online marketingbureaus werd in maart 2017 het Bing Partnerprogramma ontwikkeld. Deelnemers aan dit programma gaan een diepgaande samenwerking aan met Bing en ontvangen toegevoegde service op het gebied van nieuwe technologie, productiviteit en marketing. Het programma bestaat uit drie lagen (van laag naar hoog): Partner, Select en Elite. Select Partners krijgen bijvoorbeeld ondersteuning bij het trainen van hun werknemers, worden uitgenodigd voor Bing events en krijgen ondersteuning van een account manager. Elite Partners krijgen dat ook, maar hebben daarnaast bijvoorbeeld ook de mogelijkheid om samen met Bing events te organiseren, hun technische wensen direct voor te leggen aan het engineering team van Bing, of hun kennis te verrijken in een sessie met een andere Microsoft-afdeling.

In Nederland zijn enkele tientallen online marketingbureaus Select Partner en een handvol mag zich Elite Partner noemen, waarvan de meeste onderdeel zijn van een Global Holding Group. Volgens Bertram Welink, Marketing Manager voor Noord-Europa, is dit slechts het begin. “Het Bing Partnerprogramma wordt nu al door veel bureaus gezien als een statussymbool; een manier om zich te onderscheiden in de markt. Bovendien biedt het programma duidelijkheid over wat wij van hen verwachten en wat ze van ons kunnen verwachten in een samenwerking voor de lange termijn.”

Online marketingbureaus kunnen zich het hele jaar aanmelden voor het Bing Partner programma op bingpartners.com. Een keer per jaar kunnen partners van status veranderen.