Industry Wire

Geplaatst door Albert Heijn

Albert Heijn organiseert eerste Innovation Summit tijdens jaarlijkse FoodTech Week

Zaandam, 3 juni 2025 – Albert Heijn organiseert van 2 tot 6 juni de jaarlijkse FoodTech Week. Een week lang is het hoofdkantoor in Zaandam een hotspot van technologische innovatie, waarbij de supermarkt technologie viert en inspiratie en samenwerking stimuleert. Een primeur dit jaar is de Innovation Summit. Hierbij worden collega’s ondergedompeld in de wereld van technologische ontwikkelingen binnen én buiten de retail.

FoodTech week
Tijdens de jaarlijkse FoodTech Week is het hoofdkantoor in Zaandam dé plek waar techies en foodies samenkomen. De week zit vol interactieve ervaringen en inspiratie, met als hoogtepunten de nieuwe Innovation Summit, een speciaal partnerevent en de befaamde 24-uurs Hackathon. Daarnaast is er de hele week een interactieve expositie te zien over de rol van technologie binnen Albert Heijn. Van ‘Farm to Fridge’ wordt zichtbaar hoe technologie al door de hele keten verweven is.

“Deze week biedt onze collega’s de kans om inspiratie op te doen, kennis te delen en samen te werken aan slimme oplossingen die de toekomst van foodretail vormgeven,” zegt Sjoerd Holleman, directeur Strategy, Product & Analytics bij Albert Heijn. “Of het nu gaat om data-gedreven klantinnovaties, duurzame technologie of nieuwe digitale toepassingen: tijdens de FoodTech Week brengen we mensen en ideeën samen om écht impact te maken. Ik ben trots dat we ook dit jaar weer een vernieuwend programma hebben samengesteld.”

(op de foto hieronder links Sjoerd Holleman directeur strategie, product & analytics bij Albert Heijn en rechts Wilco Brandt CIO bij Albert Heijn)

Primeur: Innovation Summit
Nieuw onderdeel van de jaarlijkse FoodTech week is de Innovation Summit. Deze dag biedt een unieke kans aan collega’s om de nieuwste trends en toepassingen die impact kunnen hebben op de retail- en supermarktsector te ervaren en geïnspireerd te raken. Het gaat daarbij niet alleen om demonstraties, maar echte ervaringen.

Van technologie die via een simpele scan inzicht geeft in smaakprofielen en houdbaarheid, tot virtual reality-installaties voor een innovatieve winkelervaring. Ook zijn er exoskeletten te ervaren waarmee collega’s fysieke werkzaamheden lichter kunnen uitvoeren, en gaat men zelf aan de slag met robots en humanoids. Zo biedt de Innovation Summit een unieke kans om te leren van de nieuwste technologische trends én deze persoonlijk te ervaren.

Partner event
Tjidens het partnerevent komt Albert Heijn samen met technologiepartners om ideeën, inzichten en ervaringen te delen. Partners krijgen een inkijkje in de strategische koers en technologische ambities van Albert Heijn, en gaan met elkaar in gesprek over gezamenlijke kansen en uitdagingen. Het evenement onderstreept het belang van sterke samenwerkingen om innovaties te ontwikkelen die niet alleen de klant, maar ook de samenleving positief kunnen beïnvloeden.

Hackathon: Samenwerken aan oplossen klantfrictie
Donderdag en vrijdag zijn gereserveerd voor de 24-uurs Hackathon, waar tientallen multidisciplinaire teams non-stop werken aan oplossingen voor klantfricties. In één etmaal gaan zij van idee naar prototype en pitchen hun oplossingen voor een interne jury. Ook dit jaar staat de klant centraal en richten de teams zich specifiek op het wegnemen van klantfricties. Winnende concepten worden bovendien vaak geïmplementeerd. Zo werd de winnende pitch van 2024 – een GenAI-oplossing die de Albert Heijn-app ook in het Engels beschikbaar maakt – binnen enkele maanden werkelijkheid.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht