Geplaatst door C Sharp Sports

Amateursporters krijgen oefenstof met hulp van data-analyse

Gerichte oefenstof voor sporters met behulp van digitale wedstrijddata. Voor profspelers is het al de normaalste zaak van de wereld, nu komt deze manier van trainen ook voor amateursporters beschikbaar.

C Sharp Sports lanceert daarvoor een nieuw platform, waarmee verenigingen en sportbonden heel eenvoudig en snel kennis over spelers kunnen opslaan, delen en uitbreiden. “Dat kan in allerlei verschillende vormen”, vertelt Stephan Bosman, namens C Sharp Sports App. “Denk aan tekst, afbeeldingen, video, bibliotheken, evaluaties, team-agenda’s, MRI’s, scans en planningen. Speciale camera’s registreren een wedstrijd en verzamelen waardevolle data. Zo helpen we clubs en sportbonden in het beter maken van spelers.

Opleiden krijgt impuls

Met enkel een laptop worden spelersgegevens verzameld en vervolgens opgeslagen op een centrale server. Via verschillende apps kunnen trainers, maar ook spelers, ouders en bijvoorbeeld leerkrachten toegang krijgen tot die beschikbare gegevens. “De software is zelfs in staat om gerichte oefenstof aan te bieden op basis van de data die tijdens de wedstrijd is verzameld. Zo geven we het opleiden van onder meer voetballers, handballers, hockeyspelers en basketballers een flink impuls.”

De sportbonden

Ook voor sportbonden biedt het Informatie Management Systeem een oplossing. Trainers en scheidsrechters helpen in hun ontwikkeling is immers één van hun belangrijkste taken. “Zo is iedere bond een kenniscentrum”, zegt Bosman. “Het is goed om deze kennis met leden te delen en met C Sharp bieden we die mogelijkheid nu.” Zo kan de inhoud van een digitale bibliotheek vol met oefeningen via het platform worden verspreid naar alle aangesloten clubs van de bond. Maar andersom kan ook. Via het C Sharp platform krijgen bonden gedetailleerd inzicht over allerlei zaken rondom een training. Welke oefenstof wordt gebruikt? Aan wie wordt de training gegeven? En hoe vaak mist iemand een training? “Op wekelijkse basis nemen duizenden teams deel aan verschillende trainingsactiviteiten. Als die via het C Sharp platform worden aangeboden, dan kan met behulp van de analytics software die wordt geleverd door SAS een gedetailleerde analyse gemaakt worden. Deze SAS Analytics biedt de bond dan relevante informatie die kan worden gebruikt voor onder meer marketing, merchandising en ticketverkoop.

Lancering

De applicatie wordt 8 juni gelanceerd in het Manifesto kantoor aan de Isaac Titsinghkade 107 in Amsterdam. Verschillende sprekers zullen daar het belang van data en software in sport duidelijk maken.