Industry Wire

Geplaatst door Amazon

Amazon opent eerste Disaster Relief Hub in Europa voor ondersteuning bij natuurrampen

De nieuwe disaster relief hub (DRH) bevindt zich in het fulfilment center van Amazon in Rheinberg, net over de grens in Duitsland. Hier biedt Amazon zijn logistieke netwerk aan om essentiële goederen te leveren aan gemeenschappen in nood.

·         Vanuit reeds bestaande DRHs in de VS, Azië en Australië heeft Amazon sinds 2017 zijn inventaris, logistieke infrastructuur en technologie ingezet om hulp te bieden bij 145 natuurrampen en humanitaire crises, en wereldwijd meer dan 24 miljoen hulpgoederen te doneren.

·         Het speciale Disaster Response-team van Amazon Web Services (AWS) gebruikt cloudtechnologie om partners te helpen met het in kaart brengen en beoordelen van schade in zwaar getroffen gebieden, het herstellen van internetverbindingen en het opschalen van callcenters om meer aanvragen na een ramp te kunnen verwerken.

Amsterdam, 13 maart 2024 – Amazon kondigt vandaag de opening aan van zijn eerste Disaster Relief Hub (DRH) in Europa. Het bedrijf zal de DRH vullen met 1.000 pallets aan hulpgoederen en zijn wereldwijde logistieke netwerk gebruiken om essentiële producten naar non-profitorganisaties en partners te sturen bij natuurrampen. De DRH is een speciale locatie binnen het logistieke netwerk van Amazon waar het producten die het hardst nodig zijn na zware stormen, aardbevingen en andere noodsituaties, kan opslaan en snel kan verpakken. De hub bevindt zich in Amazons fulfilment Center in Rheinberg (Duitsland), een gebied met gemakkelijke toegang tot grote internationale luchthavens en transportnetwerken.

Bettina Stix, head of Amazon Disaster Relief: “Natuurrampen komen steeds vaker en alsmaar ernstiger voor. Middels onze wereldwijde inventaris, logistieke infrastructuur en technologie, ondersteunen we de gemeenschappen die getroffen worden door deze noodsituaties. We zijn vastbesloten om onze kracht en passie voor innovatie, in te zetten. We hebben samengewerkt met lokale en internationale hulporganisaties om hun behoeften te begrijpen, en onderzochten welke producten het hardst nodig zijn in de nasleep van natuurrampen. De opening van deze nieuwe hub in Duitsland stelt ons in staat om nog sneller en efficiënter te reageren bij rampen in Europa, het Midden-Oosten en Noord-Afrika.”

De nieuwe hub van 2.000 m2 is voorbereid om hulp te bieden bij de meest voorkomende natuurrampen in Europa, waaronder overstromingen en bosbranden. De opgeslagen artikelen zijn o.a. benodigdheden voor onderdak, hygiënekits en schoonmaakartikelen. Na het analyseren van producten die werden gevraagd bij natuurrampen sinds 2017, ontdekte Amazon dat meer dan 80% van de benodigde artikelen hetzelfde zijn. Met behulp van eigen data en informatie verkregen van noodhulporganisaties, hebben Amazon-teams miljoenen hulpgoederen klaarliggen die wanneer nodig worden verpakt om naar getroffen gemeenschappen te sturen. De meest gevraagde producten zijn luiers, dekbedden, dekens, kachels, tenten en schoonmaakbenodigdheden. Amazon kan dankzij de speciale faciliteit hulp bieden in minder dan 72 uur – sneller dan wanneer de producten verspreid liggen in verschillende faciliteiten.

Succesvolle samenwerking met hulporganisaties

Amazon werkt het hele jaar door samen met nationale en internationale hulporganisaties, waaronder het Rode Kruis, Save the Children en de Internationale Organisatie voor Migratie (IOM), om hun behoeften te begrijpen en klaar te staan om de producten die zij nodig hebben op voorhand te leveren. Dankzij deze samenwerkingen heeft Amazon sinds 2017 gereageerd op meer dan 145 natuurrampen over de hele wereld en meer dan 24 miljoen hulpgoederen gedoneerd.

Jeanette Camarillo, Deputy Director for the Department of Humanitarian Response and Recovery bij IOM: “De oprichting van deze hub markeert een belangrijke mijlpaal in onze lopende samenwerking. Ik ben zeer blij over het feit dat IOM een strategische partner wordt in zo’n cruciaal initiatief. Ons gezamenlijke werk op het gebied van rampenbestrijding en noodoperaties in de afgelopen jaren heeft een sterke basis gelegd voor onze toekomstige gezamenlijke inspanningen.”

Naast het doneren van producten en logistieke diensten heeft Amazon het ook makkelijk gemaakt voor klanten om producten te doneren via de online winkels van het bedrijf. Toen de Russische invasie in Oekraïne begon, gebruikten klanten uit heel Europa Amazon om duizenden producten naar hulppartners te sturen voor distributie aan ontheemde Oekraïense gezinnen.

In de afgelopen 18 maanden heeft Amazon gereageerd op natuurrampen over de hele wereld, waaronder bosbranden in Chili, Colombia, Australië en Hawaï, aardbevingen in Japan, Türkiye, Syrië en Marokko, en orkanen en cyclonen in Puerto Rico, Florida en India.

Rampenrespons verbeteren met behulp van cloudtechnologie

De ondersteuning van Amazon tijdens natuurrampen gaat verder dan het gebruik van zijn uitgebreide logistiek om goederen snel in de getroffen gebieden te leveren. Amazon Web Services (AWS) helpt organisaties de kracht van cloud computing te gebruiken om de hulpverlening bij rampen te verbeteren. AWS werkt bijvoorbeeld samen met het Amerikaanse Rode Kruis, om gemeenschappen te helpen door cloudcomputing-oplossingen te ontwikkelen. Een voorbeeld hiervan zijn apparaten met Alexa om orkaanwaarschuwingen te ontvangen en bloeddonaties te plannen.

AWS heeft ook een speciaal Disaster Response team dat stand-by partners, waaronder hulporganisaties, overheidsinstanties en non-profitorganisaties, helpt zich voor te bereiden op en te reageren op rampen wereldwijd met behulp van cloudtechnologie. Dit omvat het testen van proof-of-concepts en het verfijnen van bestaande innovaties onder gesimuleerde rampomstandigheden. Een voorbeeld hiervan is het gebruik van AWS Disaster Response-voertuigen om connectiviteitsnetwerken in te zetten nadat de internet- en telecominfrastructuur ernstig is beschadigd. Deze voertuigen zijn uitgerust met krachtige en draagbare cloud computing-apparaten die zijn ontworpen voor robuuste inzet in de meest barre fysieke omgevingen.

 

AWS heeft cloudtechnologie gebruikt om partners te helpen met het in kaart brengen en beoordelen van schade in zwaar getroffen gebieden, het herstellen van internetconnectiviteit en het opschalen van callcenters om meer aanvragen na een ramp te kunnen verwerken. Het team levert ook rekenkracht aan hulporganisaties in het veld om ter plekke informatie te verwerken. Hiermee kunnen ze sneller beslissingen nemen over waar ze hun hulp op moeten richten.

 

Onlangs heeft AWS cloudtechnologie en expertise geleverd ter ondersteuning van teams die bosbranden bestrijden in Chili, Colombia en Maui. Met behulp van geavanceerde technologie kregen de teams inzicht in de omvang van de schade die door de branden was veroorzaakt en konden ze nieuwe brandhaarden monitoren en bevestigen en nieuwe branden opsporen. De teams gebruikten de bewakingsbeelden vanuit de lucht ook om kaarten te genereren voor het nemen van beslissingen en preventieve maatregelen.

Voor meer informatie over de noodhulp -inspanning van Amazon: https://www.aboutamazon.com/impact/community/disaster-relief

 EINDE –

NOOT VOOR DE REDACTIE

 

Over Amazon

Amazon wordt geleid door vier principes: Obsessie voor klantgerichtheid in plaats van concurrentiefocus, passie voor innovatie, toewijding aan operationele uitmuntendheid en langetermijndenken. Klantrecensies, winkelen met 1 klik, gepersonaliseerde aanbevelingen, Prime, Fulfilment by Amazon, AWS, Kindle Direct Publishing, Kindle, Fire-tablets, Fire TV, Amazon Echo en Alexa zijn enkele van de producten en diensten die door Amazon zijn ontwikkeld. Ga voor meer informatie naar aboutamazon.eu.

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht