Apollo 13 busines game verbetert samenwerking

Hoe kwam je erbij om mee te doen met de business game Apollo 13?
Ik ontving een uitnodiging van HappyCustomers. Bij dat bedrijf weten ze dat ik van vliegen houd. In het begin dacht ik “wat is dit nu?”. Zo ver buiten de dampkring had ik nog niet gevlogen. Ik moest het ook even overleggen met mijn leidinggevende, ik moest hem toch van het nut van dit spel overtuigen. Bij deze business game is het de uitdaging om ITIL procedures zo goed mogelijk te volgen. Binnen onze organisatie, die relatief klein is, maken wij geen gebruik van ITIL. Maar ik heb in het verleden wel een examen gedaan bij de ITIL Foundation. Het leek me nuttig een training te volgen om mezelf weer op scherp te stellen.
Hoe verliep het spel?
Bij ITIL draait het erom dingen duidelijk met collega’s af te stemmen. In feite beperkt zich dat niet tot een ICT afdeling. Als een verkoper een klant belooft de volgende dag vijf hekken te leveren, dan moet hij eerst nagaan bij de afdeling voorraadbeheer of die de hekken kan leveren. Die afstemming, daar draait het om. In het Apollo 13 spel heeft de crew op een gegeven moment een probleem. Dat melden ze bij de service desk. Die moet proberen het probleem op te lossen. Lukt dat niet, dan moeten ze het probleem doorspelen naar de 2e lijn helpdesk. Als ze daar ook geen oplossing weten, dan kom je uiteindelijk terecht bij de leverancier. De leverancier van een haperend apparaat behoort altijd de oplossing te weten. De kern bij dit proces is om de juiste vragen te stellen, door te vragen en goed te weten waar je naar moet vragen om tot een oplossing te komen.
Wat heb je opgestoken van de Apollo 13 business game?
Dat je met een goede afstemming tussen mensen kunt voorkomen dat dingen fout gaan. Dat weet iedereen natuurlijk wel, maar dit spel zorgt dat je er weer alert op bent. En ik besef me dat ITIL niet alleen goed is voor de automatiseringsafdeling. Alle afdelingen van een bedrijf kunnen er baat bij hebben.
Hoe pas je de ervaring toe in de praktijk?
Ik let nu extra goed op welke gevolgen mijn eigen handelen heeft voor collega’s. Maar ITIL kan je niet alleen doen. Als ik procedures bedenk en anderen gaan er anders mee om, dan werkt het niet. Het is jammer dat het voor kleinere bedrijven nauwelijks haalbaar is om ITIL in te voeren want het volgen van ITIL procedures kan een hoop kostbare fouten voorkomen.
Voor meer informatie kijk op:
http://www.emerce.nl/agenda.jsp?rubriek=emerce_agenda&id=3037209
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.