Industry Wire

App kijkt door harde eisen heen en verkleint mismatch op de arbeidsmarkt

Steeds meer werkgevers hebben moeite specialistische vacatures in te vullen. Tegelijkertijd zitten veel mensen zonder werk. Anders kijken naar beschikbaar personeel is de oplossing voor deze zogenoemde ‘mismatch’. Timing lanceert daarom een app die flexwerkers met èn aan werk helpt. Harde eisen over opleiding en werkervaring worden vervangen door ‘zachte’ eisen zoals interesses en karaktertrekken. Met de app gaat het uitzendbureau op basis van interesses en likes op Facebook, de ‘mismatch’ op de arbeidsmarkt te lijf.

Door automatisering van werk zijn er steeds specifiekere vaardigheden nodig. Daarvoor opgeleid personeel is vaak niet beschikbaar. Bij zo’n mismatch op de arbeidsmarkt sluiten de kwalificaties van potentiële kandidaten niet aan bij de vereisten voor een baan. Gevolg is werkloosheid enerzijds en krapte op de arbeidsmarkt anderzijds.

“Zo’n situatie vraagt erom anders te kijken naar kandidaten”, zegt Commercieel directeur Paul Haarhuis, van Timing. “Niet de vraag ‘Wie IS geschikt?’, maar de vraag ‘Wie heeft de potentie om geschikt te worden?’ staat centraal. Door scholing zal uiteindelijk blijken dat er toch best een match te creëren is.”

App
Flexwerkers op innovatieve wijze aan werk helpen en begeleiden tijdens het werk. Dat is het doel van de Timing-app. “Het is een werkassistent binnen handbereik”, aldus Haarhuis. “Dat zit in kleine dingen zoals een wekker, maar ook in de voorbereiding op een nieuwe baan door een inhoudelijke game. Dingen zoals op tijd komen en een goede voorbereiding worden beloond met ‘Bonus tijd’. Tijd die door Timing ook daadwerkelijk wordt uitbetaald.”

Uniek in de uitzendbranche is de ‘werk-Gever’, een onderdeel van de app. Op basis van interesses op Facebook, oftewel de ‘zachte eisen’, wordt een match gemaakt tussen flexkracht en werkgever. De applicatie stelt op basis van het Facebook profiel een aantal eigenschappen op. Deze eigenschappen worden gematcht aan de gewenste eigenschappen voor vacatures en bedrijven. Als er veel overeenkomsten zijn, is het een goede match en past de kandidaat bij de vacature en het bedrijf. “Omdat het grootste deel van onze flexwerkers nog altijd op Facebook zit hebben we het in eerste instantie daarop gericht, maar we willen dit ook uitbouwen naar andere social media. Hier hebben we hoge verwachtingen van.”

Over Timing
Timing heeft een landelijk netwerk van 53 vestigingen op A-locaties en heeft daarnaast tientallen Incompany vestigingen. Het bedrijf is onderdeel van de ADG Dienstengroep. Als specialist in ‘doen-werk’ richt Timing zich op werk tot MBO+ niveau in verschillende branches. Op verschillende manieren zet de uitzendorganisatie zich in om aanzien te creëren voor ‘doen-werk’, want uiteindelijk zijn het de schoonmaker, inpakker, heftruckchauffeur en thuiszorgmedewerker die het land dag in dag uit draaiende houden.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht