Industry Wire

Geplaatst door Oogvoororen.nl

Audicien wordt online beroep: e-audicien

Tilburg, 10 december 2018 – De markt voor hoortoestellen is volop in beweging. Door de toenemende prijsdruk, veroorzaakt door de contractonderhandelingen van zorgverzekeraars, is het huidige retaillandschap in de hoorzorg niet lang meer houdbaar. Aanbieders zoeken naar innovatie. Oogvoororen.nl komt met een fulltime e-audicien die hoortoestellen op afstand gaat bijstellen.

Zeer concurrerende markt

De prijzen staan enorm onder druk, voornamelijk veroorzaakt door de contractonderhandelingen van de zorgverzekeraars. Verder is er al langer een uitputtingsslag aan de gang waarbij diverse retailmerken de markt lijken te ‘kopen’. Aanbieders kiezen er soms bewust voor om de eigen bijdrage van klanten te betalen, ook als dit verliesgevend is. Alles om het teveel aan winkels te voorzien van voldoende klanten.

Ondernemingen in de branche zitten vaak klem tussen de concurrentie met hun collega’s en de (pakket)voorwaarden die zorgverzekeraars stellen. Een hoortoestel kan bijna niet goedkoper. Op prijs is niet meer te concurreren. De servicekosten van hoortoestellen zijn relatief hoog. Dus zoeken bedrijven naar innovatie in hun businessmodel, waarbij efficiënte en goede service het verschil maakt. Dit wordt voornamelijk bereikt door de toepassing van nieuwe technieken, die perfect aansluiten bij het veranderde leven van de consument. Een van die innoverende aanbieders is Oogvoororen.nl, dat sinds haar aantreden in 2013 al op diverse manieren de markt opschudde.

Vijf jaar geleden werd Oogvoororen.nl direct na de oprichting al de meest transparante aanbieder van hoortoestellen in Nederland. Het bedrijf zette toen de productinformatie van alle leverbare hoortoestellen online, waaronder specificaties, prijzen, vergoedingen, reviews en voorwaarden. Tot op de dag van vandaag is dat elders nog niet te vinden.

Naast het uitbreiden van een netwerk van hoorcentra door heel Nederland in combinatie met mobiele audiciens, zet Oogvoororen.nl nu ook de e-audicien in: goede en snelle service in de vorm van online aankoopadvies, uitleg en afstelling van je hoortoestel. Herman Langstraat, mede-eigenaar Oogvoororen.nl: “De techniek om op afstand de instellingen van hoortoestellen aan te passen, bestaat nu zo’n jaar. Wij hebben er vanaf dag één fors op ingezet. Deze techniek effectief toepassen vergt wel een echte verandering in je organisatie. Je doet het er niet zomaar even bij vanuit het bestaande winkelconcept. Wij gaan werken met e-audiciens die het werk op afstand dedicated gaan doen voor klanten, met gebruikmaking van de nieuwste online communicatiemiddelen. Een klant die deze vorm van service prettig vindt, hoeft in principe nog maar één keer naar ons toe te komen, of wij naar hun. De rest kan online. Maar die keuze is aan de klant.”

Topje van de ijsberg

Het winkelconcept voor hoortoestellen zal de komende jaren onherkenbaar veranderen, aldus Langstraat: “Wij verlenen nu genoeg online-service voor één negen-tot-vijf e-audicien, maar dat worden er straks veel meer. Het is niet ondenkbaar dat het hart van een audiciensbedrijf straks een groot callcenter is, vol met e-audiciens. Aangevuld met een beperkte hoeveelheid winkels en mobiele audiciens. In de toekomst zijn de instellingen van een hoortoestel na een whatsappberichtje of via de chat binnen vijf minuten aangepast en kan dit 24 uur per dag. Dit is wat de klant in de toekomst ook gewoon van ons zal en mag verwachten.”

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht