Axis introduceert eerste 4K-netwerkcamera voor videobewaking

Rotterdam, 1 april 2014Axis Communications, wereldwijd marktleider op het gebied van netwerkcamera’s, introduceert de AXIS P1428-E netwerkcamera. Dit is het meest geavanceerde model in de AXIS P14-serie van compacte camera’s. Deze camera is uitgevoerd met 4K-technologie die voldoet aan de nieuwste HDTV-standaard en biedt een resolutie die vier keer zo hoog is als HDTV 1080p. De nieuwe AXIS P1428-E is uitermate geschikt voor toezicht op grote zones, zoals parkeerterreinen en openbare pleinen. Bovendien kan deze camera kleine details nauwkeurig vastleggen. De 4K-standaard is gedefinieerd en goedgekeurd door de International Telecommunication Union (ITU) en heeft een videoresolutie van 3840 x 2160 pixels bij 30 frames per seconde.

Betrouwbare videobewaking
De AXIS P1428-E netwerkcamera is geschikt voor zowel binnen- als buitengebruik. De AXIS P14-serie bestaat uit zeven netwerkcamera modellen die in elke situatie doeltreffende en betrouwbare videobewaking mogelijk maken. De resoluties lopen uiteen van HDTV 1080p tot 4K, zodat klanten de camera kunnen kiezen die het beste aansluit op hun behoeften en budget. De nieuwe AXIS P1428-E beschikt over een aantal speciale functies, waaronder zoomen en focussen op afstand, een ingebouwde sleuf voor micro-SD/SDHC/SDXC geheugenkaarten en in- en uitgangen om de camera aan te sluiten op externe apparaten.

4K biedt in wezen een vier keer zo hoge resolutie als HDTV 1080p. Deze huidige industriestandaard voor bioscoopfilms en consumentenschermen verovert zeer snel de markt. “Het moment is aangebroken om deze nieuwe technologie ook toe te passen bij videobewaking”, zegt Edwin Roobol, Director Middle Europe van Axis Communications. “Een belangrijke factor bij de ontwikkeling van onze eerste 4K-camera was dat we de nieuwe industriestandaard meteen wilden inbouwen in producten voor praktische toepassingen. We denken dat we daar met de AXIS P1428-E goed in zijn geslaagd.”

Bandbreedte
Axis was een van de eerste bedrijven die HDTV-netwerkcamera’s introduceerden in de bewakingssector. De toevoeging van 4K-technologie aan zijn productaanbod is een logische stap om aan de vraag van de klant te blijven voldoen. Waarschijnlijk zullen de meeste klanten in eerste instantie nog een HDTV standaard monitor gebruiken met de nieuwe 4K-camera. Maar met deze technologie is het mogelijk om elk deel van het scherm uit te vergroten zonder dat er details verloren gaan. Om bandbreedte te besparen, kunnen gebruikers de live videostream instellen op HD 1080p en de 4K-opnamen gebruiken zodra ze details van dichtbij willen bekijken.

Beschikbaarheid
De AXIS P1428-E netwerkcamera met 4K-resolutie is naar verwachting vanaf het derde kwartaal van 2014 verkrijgbaar via de distributiekanalen van Axis.