Belg heeft met Cazou.nl derde grootste modemarktplaats in Nederland

B-Brasschaat, 7 maart 2018 – Met 14 000 stuks aangeboden kleding is Cazou.nl de derde grootste marktplaats voor tweedehands modeartikelen in Nederland. Twee jaar geleden lanceerde Tim Fockedey uit Brasschaat (B) in partnership met Lemon Companies uit Kontich (B) dit online platform dat vooral voor baby- en kleding bijzonder in trek is.
Tim Fockedey, zaakvoerder Cazou: “Met Cazou wil ik ook andere markten in Europa veroveren. Daarom kijk ik uit naar de juiste partners.”
Het ontstaan van Cazou
Na zijn studies Communicatiemanagement in Antwerpen volgde Tim Fockedey in 2013 een vervolgtraject bij de business school UIBS. Zo kwam hij in contact met een Nederlandse medestudente die fervent tweedehandskleding kocht en verkocht en niet zo tevreden was over het bestaande aanbod tweedehandsplatformen. Dat bracht Tim op het idee een alternatief te bedenken. In maart 2016 richtte hij in partnership met Lemon Companies Cazou.nl op.
Groeiende belangstelling voor modemarktplaatsen
Marktplaatsen gericht op kleding doen het goed, vooral in Nederland. Jaarlijks worden er online 10 miljoen stuks tweedehandskleding gekocht en verkocht. Het merendeel wordt verhandeld via Marktplaats.nl dat echter snel terrein verliest door de opkomst van nichespelers in het modesegment. Voor dames- en herenkleding trekken vooral United Wardrobe en Vinted het laken naar zich toe. In het segment baby- en kinderkleding is Cazou de grootste speler.
Modemarktplaatsen zijn vaak betalend, maar stellen hier gebruiksgemak en veiligheid tegenover.
Tim Fockedey: “Het generalistisch karakter van Marktplaats.nl is zowel een zegen als een vloek. Voor Markplaats betekent het meer bezoekers, maar een minder gespecialiseerde gebruikservaring. Nicheplatformen zoals Cazou bieden precies het tegenovergestelde.”
Het succes van Cazou
Cazou biedt artikelen voor alle leeftijden aan, maar vooral babykleding doet het bijzonder goed. “Baby’s groeien snel. Jonge ouders hebben het vaak financieel niet zo gemakkelijk, en nieuwe babykleding kost handenvol geld. Op Cazou.nl koop je voor €30-50 een volledige baby garderobe, die je later gewoon kan doorverkopen. Zo besparen ouders tientallen tot honderden euro’s per jaar”, zegt Tim Fockedey.
Cazou is bijzonder gebruiksvriendelijk door een volledige automatisatie van het verkoopproces.
Tim Fockedey: “Communicatie is mogelijk op Cazou, maar niet langer noodzakelijk. Net als op een webshop kan je alles eenvoudig in een winkelmandje stoppen en afrekenen met de kaart. Wij verdelen de orders onder de verschillende verkopers en zorgen ervoor dat de pakjes goed bij de klant aankomen.”
Toekomstperspectieven
Voorlopig is Cazou alleen actief op de Nederlandse markt.
Tim Fockedey gelooft dat United Wardrobe zijn welverdiende positie binnen het dames- en herensegment niet meteen zal afgeven. Cazou blijft vooral focussen op wat het uniek maakt in Nederland: baby- en kinderkleding. Op termijn wil Cazou andere markten in Europa veroveren. Daarom kijkt Tim Fockedey uit naar de juiste partners.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.