Geplaatst door World Wide Net Control B.V.

Bestellen met QR-code lost personeelstekort horeca op

Door klanten via een QR-code met hun smartphone te laten bestellen kunnen Nederlandse horecaondernemers twee problemen in één klap oplossen: frustratie over lang wachten en een gebrek aan personeel. Softwarebedrijf WWENC heeft hiervoor een digitale oplossing gelanceerd die ondernemers 20 procent meer omzet kan opleveren.

WWENC is nadrukkelijk geen app. Bij het systeem scannen klanten met de camera van hun smartphone twee QR-codes op hun tafel. Met de eerste krijgen ze toegang tot de wifi van de horecazaak en met de tweede tot de digitale menukaart die WWENC speciaal voor de zaak heeft gemaakt. Zo kunnen klanten drankjes en gerechten bestellen zonder dat er een ober of serveerster aan te pas komt. Dat scheelt veel wachttijd en irritatie, zeker op een druk zomers terras. Gesjoemel is niet mogelijk, want de bestelling is gebonden aan het tafelnummer. Buiten bereik van de wifi werkt het systeem niet meer.

Volgens bedenker Dolf de Vries kan WWENC een bijdrage leveren aan het oplossen van het groeiende personeelstekort in de horeca. De werkgelegenheid in hotels, restaurants en cafés groeide de afgelopen vijf jaar met 80.000 banen en daar komen volgens Koninklijke Horeca Nederland (KHN) nog 80.000 banen bij. Eind vorig jaar waren er ruim 30.000 vacatures in de horeca, waarvan er 10.000 moeilijk zijn in te vullen. Sommige restaurants zien zich zelfs genoodzaakt om vanwege het personeelstekort hun deuren te sluiten. De komende jaren wordt dat probleem alleen maar groter.

,,Personeel krijgen wordt steeds moeilijker voor horecaondernemers. Met dit systeem kunnen ze besparen op hun personeelskosten en naar schatting 20 procent meer omzet behalen. Zeker tijdens het zomerseizoen,” verwacht De Vries.

Hij bedacht het systeem toen hij zelf op een zonovergoten terras heel lang moest wachten voordat hij iets kon bestellen. Daarna werkte hij het idee in een jaar tijd uit. Vanuit eenzelfde soort irritatie over kauwgom op straat bedacht hij jaren geleden ook het Gumbusters-systeem, waarmee de kauwgomresten met behulp van stoom en chemicaliën verwijderd worden.

Omdat horecapersoneel afhankelijk is van fooien blijft het afrekenen via WWENC mensenwerk en is er geen betaalmogelijkheid via IDEAL of andere betaalapp toegevoegd. Het systeem heeft ook gedacht aan klanten die graag uit een echte, tastbare menukaart bestellen en graag een ober of serveerster aan hun tafel willen hebben. Daar kunnen ze via een klik omder het kopje ‘service’ in het digitale menu om vragen. De Vries: ,,Er zijn mensen die daar prijs op stellen, maar voor de jongere generatie is digitaal bestellen een uitkomst. Dit wordt de toekomst.”