Industry Wire

Beter service retail door opmars WiFi

Gratis WiFi’ is geruime tijd al een ingeburgerd fenomeen. Fastfood restaurants, benzinestations, publieke ruimtes (vliegvelden, stations, bibliotheken, enz.) en sinds kort ook landelijk opererende telecom providers bieden de mogelijkheid om tussentijds je email door te nemen, je Facebook contacten in te lichten of gewoon een filmpje te bekijken op YouTube.

Dat is handig en vaak voordeliger dan de snelle mobiele netwerken inclusief bijbehorende abonnementen. We zien dat WiFi netwerken tegenwoordig voldoende bandbreedte bieden, goed beveiligd zijn, stabiele prestaties leveren en door deze eigenschappen kansen bieden op meer functionaliteiten. Eén daarvan is de combinatie van WiFi met analytische software in de retail.

WiFi verbetert klantvriendelijkheid
WiFi netwerken in winkelketens zijn bezig aan een gestage opmars. Het is niet bepaald nieuw; veel supermarkten bijvoorbeeld gebruiken zo’n netwerk in combinatie met draadloze scanners om voorraden bij te houden. Er komen echter wel interessante functionaliteiten bij, zoals de mogelijkheid om het WiFi netwerk ook te gebruiken voor klanten die hun boodschappen zelf scannen en betalen, zonder tussenkomt van een kassière. En wat te denken van digitale prijskaartjes, die op afstand aangepast kunnen worden en via het WiFi netwerk a la minute de meest actuele prijzen laten zien? Dit zijn geen Chriet Titulaer bespiegelingen; in sommige winkels (met name supermarkten) is het dagelijkse praktijk. Ook in dat opzicht staan de ontwikkelingen niet stil.

Conclusie
We constateren een verregaande combinatie van WiFi netwerken met analytische gegevens. Was het tot nu toe een goede service in winkels om klanten gratis WiFi aan te bieden, met de integratie van analytische software ontstaan nieuwe inzichten en betere modellen om beslissingen op te baseren. Loopbewegingen en een registratie van hoeveelheden bezoekers maken bijvoorbeeld duidelijk of een winkel efficiënt is ingericht; of bepaalde acties effect sorteren; of een etalage voldoende aandacht trekt. We kunnen deze ontwikkeling beschouwen als een uitbreiding op bestaande loyaliteitsprogramma’s (klantenkaarten), waardoor gepersonaliseerde aanbiedingen het contact tussen de supermarkt en de klant zullen versterken.

Uiteraard kan deze interactie slechts bestaan met toestemming van de klant en met inachtneming van de Wet op de Privacy. Je mobiele apparaat als reisgids door de supermarkt; misschien wordt op deze manier boodschappen doen verrassender dan we ons ooit hadden kunnen voorstellen!

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht