Geplaatst door NetApp

Bigger data, bigger value: ‘Je kunt het vergelijken met zoeken in de modder naar een klompje goud’

Dinsdagochtend, half 10. Chief Technology Officer (CTO) Mark Bregman schuift aan in het Executive Briefing Center in het EMEA hoofdkantoor van NetApp. De Amerikaan, die sinds een jaar verantwoordelijk is voor de technologische strategie van NetApp, is een paar dagen in Nederland en deelt zijn ervaringen van het afgelopen jaar. Welke trends neemt hij waar? Wat is de visie van NetApp op deze veranderingen en wat zijn de plannen voor de toekomst? Bregman: “Hardware wordt meer en meer commoditized en NetApp zal zich meer op software oriënteren. De toegevoegde waarde zit in software.”

In het Executive Briefing Center, waar NetApp potentiële en bestaande klanten van over de hele wereld ontvangt voor strategische advies sessies, signaleert Bregman vier trends die hij meeneemt in zijn strategie. “In deze snel veranderende industrie is het van groot belang om relevant te blijven en in te springen op deze trends”:
1. De shift naar de cloud en de veranderende architectuur van datacenters (van on-premise naar de cloud): steeds meer bedrijven zetten hun data in verschillende cloud-omgevingen.
2. De introductie van nieuwe technologieën rondom storage: “zoals Flash-technologie die onze mogelijkheden om data op te slaan beïnvloedt”
3. Shift naar third platform architectuur en nieuwe app-architectuur die big data analytics omarmen
4. De verandering van de eigenschappen van bedrijfsdata: “van een hele hoge data-dichtheid naar big data, waarbij er veel waarde is, maar je deze minder snel vindt: Je kunt het vergelijken met zoeken in de modder naar een klompje goud”.

Transformatie
“Deze trends laten zien dat NetApp zichzelf moet blijven transformeren. Hier zijn wij al mee bezig. Een voorbeeld hiervan is de acquisitie van SolidFire, waarmee talent is binnengebracht dat erg thuis is in open source, snelle ontwikkelingen en software oriëntatie. De gevolgen hiervan zien we nu al terug binnen alle niveaus van het bedrijf”, legt Bregman uit.

Bregman vervolgt: “We hebben een breed product portfolio, maar zijn vooral bekend om onze NAS-oplossingen. Ten eerste moeten we diverse oplossingen binnen ons portfolio ook verschillend behandelen omdat deze zich in verschillende fases van ontwikkeling bevinden; soms gaat het om vernieuwende data oplossingen, andere hebben hun waarde al lang bewezen. Dat onderscheidt moeten we maken in onze aanpak. Deel twee van onze transformatie is dat we ons meer op de software wereld moeten gaan richten in onze gedachtegang. Dat hoort bij de veranderende behoeften van de industrie. Tot slot willen we een platform creëren; wat is onze rol binnen een breder ecosysteem? We kunnen een platform bieden, maar ook deelnemen aan samenwerkingen met partners om gezamenlijk waarde toe te voegen. We gaan toe naar een platform business model – dat is een echte verandering. Open source is ook van enorm belang en zal de innovatie enorm versnellen en nieuwe veranderingen teweeg brengen.”

Data Fabric
Wat hierop aansluit is NetApp’s Data Fabric-visie. Waar NetApp Data Fabric eerst had bedacht als NetApp systeem, heeft het zich in het afgelopen jaar ontwikkeld tot platform dat zich niet beperkt tot systemen van NetApp. De focus ligt op datamanagement. Vandaag de dag is nog veel data gebonden aan gescheiden silo’s, terwijl eenvoudig toegang tot alle data verkrijgen de uitdaging is. NetApp neemt de verantwoordelijkheid voor het management van de data, en dat gebeurt onafhankelijk van wie eigenaar van het systeem is. Op deze manier ontwikkelt Data Fabric zich in de richting van een open source platform waaraan iedereen kan bijdragen.

Bregman: “We worden meer ecosysteem georiënteerd. Dat betekent dat er op onze systemen gebouwd kan worden, zonder dat dat alleen met NetApp systemen kan. Dat maakt NetApp alleen maar waardevoller en het biedt ons de mogelijkheid nog meer partnerships aan te gaan.”

BIO Mark Bregman
Mark Bregman is NetApp’s Chief Technology Officer (CTO). Als CTO van NetApp, zet Bregman de technologische strategie van het bedrijf uit. Zijn verantwoordelijkheden bestaan uit het zeker stellen van de beste technologische oplossingen in een dynamische markt die zich snel ontwikkeld, het inspireren van de engineers om de lange termijn technische doelen te behalen en helpen om een innovatieve cultuur uit te zetten en vast te houden. Mark heeft dertig jaar ervaring in de technologie business.