Bijna 7 op 10 expediteurs en douaneagenten vinden technologie essentieel voor groei
Descartes Systems Group, wereldwijd toonaangevend in het verenigen van logistiek-intensieve bedrijven in commerce, maakt de resultaten bekend van zijn Global Forwarder/Broker Benchmark Study bij meer dan 400 bedrijven. Daaruit blijkt dat de sector te maken krijgt met een combinatie van onzekerheid en technologische kansen. Zo horen de wereldwijde instabiliteit (60%), wijzigende importheffingen (42%) en de prijsdruk (61%) bij de grootste uitdagingen die expediteurs en douaneagenten in de komende vijf jaar verwachten.
Ondanks die uitdagingen ziet het onderzoek ook een positieve impact van technologie. Zo stelt 67% van de bevraagden dat technologie van groot belang is om te groeien; 55% gelooft dat het implementeren van opkomende technologieën de voornaamste strategie is om de concurrentie het hoofd te bieden. Belangrijker zelfs dan het uitbreiden van de dienstverlening voor klanten.
Focus op AI, compliance en kostprijs
Het zal geen verrassing zijn dat automatisering en AI voor de meeste respondenten cruciaal zijn om op lange termijn efficiëntie, compliance en winstgevendheid te garanderen. Zo verwacht 65% dat AI hun organisatie in de komende twee jaar de meeste waarde zal opleveren. Terwijl traditionele technologieën in vergelijking met voorgaande jaren een terugval vertonen, laat het onderzoek wel een groei zien voor rate management- en compliance-systemen.
Dankzij rate management-technologie kunnen bedrijven klanten geautomatiseerde, selfservice-mogelijkheden bieden om prijzen te beoordelen en offertes op te stellen. Compliance-systemen zijn dan weer belangrijker geworden onder druk van de complexe en snel veranderende wetgeving.
Het belang van AI blijkt ook uit het feit dat een kwart van de respondenten manueel werk als grootste afremmende factor voor groei aanhaalt. Kleine bedrijven hebben voornamelijk last van gebrek aan kapitaal (27%). Dat laatste verklaart mogelijk waarom minder dan drie op tien kleinere organisaties technologie als fundamenteel beschouwen voor hun groei – in tegenstelling tot zes op tien grote bedrijven. Hoe dan ook geeft meer dan de helft van de respondenten (55%) in de komende twee jaar prioriteit aan investeringen in AI-technologie. De studie toont ook een verschuiving aan naar meer diensten op maat van klanten, wat eveneens wijst op een sterke focus op data-gedreven klantervaringen.
“In negen edities van deze studie is de rol van technologie aanzienlijk veranderd voor expediteurs en douaneagenten. Van het stroomlijnen van backoffice-activiteiten tot het mogelijk maken van digitale klantbetrokkenheid en het benutten van slimme automatisering”, zegt Scott Sangster, General Manager, Logistics Services Providers bij Descartes. “Die verschuiving zien we ook in de prioriteiten van de sector op het gebied van investeringen in technologie: in 2019-2020 lag de focus op efficiëntie, in 2021-2022 op digitalisatie, en nu op intelligentie en automatisering. Ondanks de ongeziene volatiliteit waarmee de wereldhandel vandaag te maken krijgt, zijn veel organisaties optimistisch over het potentieel van technologie in het uittekenen van hun toekomst.”
Over het onderzoek
Descartes heeft 434 expediteurs en douaneagenten bevraagd, verspreid over Noord-Amerika, EMEA, APAC en Latijns-Amerika. Het doel was een uitgebreid beeld schetsen van de factoren die de logistieke sector vormgeven op basis van een diverse groep wereldwijde professionals. Lees hier het volledige rapport.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.