Geplaatst door Dutch Coding Company

Bomen planten met websites en apps in Green Cloud voor positieve klimaatimpact

Websites en apps die CO2 reduceren in plaats van opwekken – vanaf januari 2020 is dat mogelijk dankzij Green Cloud Hosting. Bij het gebruik van websites en apps in deze cloud worden maandelijks bomen geplant. Hoe meer gebruik, hoe meer bomen.

Websites en apps zijn online bereikbaar middels de cloud. Daarvoor is er echter veel stroom nodig. Cloud omgevingen bestaan namelijk uit krachtige computers en moeten altijd online zijn. Om dat te compenseren kiest Dutch Coding Company al voor groene energie voor haar cloud. Dat vinden ze echter niet genoeg om het dringende klimaatprobleem op te lossen. Daarom lanceren ze Green Cloud.

Voor alle apps en websites in deze cloud worden bomen geplant. Voor websites en apps op de Green Cloud worden elke maand een of meerdere bomen gepland. Hoe meer de app wordt gebruikt, hoe meer bomen worden geplant. Zo maken gebruikers van de website of app op de Green Cloud een positieve klimaatimpact. Gewoon door simpelweg de website of app te gebruiken.

Het team van Dutch Coding Company, de Eindhovense software ontwikkelaar voor kwaliteits websites en apps, is altijd al bezig met duurzaamheid. “Klimaatverandering kunnen we alleen voorkomen als iedereen er iets aan doet. Daarom reizen wij groen en is onze cloud al klimaatneutraal en 100% groen.” zegt oprichter Bas Schleijpen (25). Dat is voor het jonge bedrijf echter nog niet genoeg. “Enkel CO2 uitstoot minimaliseren gaat niet voldoende zijn, we moeten actief actie ondernemen en positieve impact maken” aldus Schleijpen.

Elke boom reduceert in 25 jaar gemiddeld 307kg CO2. Dat is net iets meer dan een vlucht van Eindhoven naar Madrid. Met een gemiddelde app in de Green Cloud worden elke maand 10 tot 15 bomen gepland. In een paar jaar tijd kunnen dus enorme hoeveelheden CO2 gereduceerd worden met de apps in de Green Cloud.

Om de hoge CO2 besparing te behalen moeten de bomen gemiddeld 25 jaar blijven staan. Om te garanderen dat zo min mogelijk bomen voortijdig worden gekapt wordt samengewerkt met the Eden Reforestation Project. Zij zorgen dat de bomen worden geplant door lokale bewoners. Zij krijgen niet alleen eerlijk betaald voor het planten van de bomen, maar ook een vergoeding om de bomen in leven te houden. Daardoor is de kans dat de bomen voortijdig worden gekapt minimaal. Bovendien zorgt het project voor werkgelegenheid in arme gebieden. Dit gebeurd onder meer in Nepal, Madagascar en Indonesië.

Dutch Coding Company verwacht veel animo voor de nieuwe cloud hosting. “Gelukkig is onze cloud zo opgezet dat we snel kunnen schalen”, legt Bas Schleijpen uit: “Maar onze huidige klanten krijgen voorrang, zij kunnen kosteloos overstappen.” Vanaf 1 januari 2020 is Green Cloud algemeen beschikbaar.