Geplaatst door MasterCard

bunq en Mastercard lanceren True Name™ voor transgender en non-binaire personen in Nederland

Amsterdam, 17 mei 2021 – Vandaag lanceert Mastercard de True Name™ kaartfunctie in Europa. Dit doet het betaaltechnologiebedrijf op de Internationale Dag tegen Homofobie, Bifobie, Transfobie en Interseksefobie (IDAHOBIT). Met de kaartfunctie kunnen kaarthouders hun voorkeursnaam gebruiken op hun betaalkaart en creditcard, waarmee een belangrijk pijnpunt wordt weggenomen voor veel mensen in de LGBTQIA+ gemeenschap. De kaartfunctie werd op WorldPride 2019 aangekondigd en is sindsdien succesvol gelanceerd bij grote banken in de Verenigde Staten. De Nederlandse onlinebank bunq is de eerste kaartuitgever die True Name™ beschikbaar stelt in 30 Europese landen, waaronder Nederland*.

Voor transgender en non-binaire personen is de naam op hun betaalpas vaak een bron van gevoeligheid en schaamte, omdat die niet hun ware identiteit weergeeft. Een officiële naamswijziging wordt ervaren als een lang en moeizaam juridisch proces. True Name™ van Mastercard is ontworpen om dit te veranderen. De kaartfunctie stelt mensen in staat om hun voorkeursnaam op de betaalpas weer te geven. Bestaande en huidige bunq kaarthouders kunnen vanaf vandaag een nieuwe kaart aanvragen waarop hun gekozen naam staat.

Deze mogelijkheid is van essentieel belang voor de LGBTQIA+ gemeenschap. Een op de drie (32%) mensen die een identiteitsbewijs gebruiken die niet overeenkomt met hun ware identiteit, heeft te maken gehad met negatieve ervaringen zoals intimidatie en geweigerde diensten of is zelfs aangevallen.1

“Bij Mastercard staan we voor inclusie. We bieden kaarthouders de mogelijkheid om hun gekozen naam te gebruiken, omdat iedereen financiële producten verdient waarmee ze zichzelf identificeren”, aldus Mark Barnett, president van Mastercard Europa. “Deze kaartfunctie verlicht een groot pijnpunt in de transgender en non-binaire community en zorgt dat mensen hun ware identiteit veilig, eenvoudig en met trots kunnen gebruiken. We roepen de betaalindustrie op om deze norm voor iedereen toe te passen.”

“We zijn trots om deel uit te maken van deze ontwikkeling. Bij bunq geloven we in de kracht van diversiteit en alle kleuren van de regenboog. True Name™ laat zien dat een kleine verandering een grote impact kan hebben. Het stelt mensen in staat om vrij te zijn en hun leven te leiden zoals zij willen”, stelt Ali Niknam, CEO van bunq.

Brand Berghouwer van Transgender Netwerk Nederland en Astrid Oosenbrug van COC Nederland voegen toe: “We verwelkomen dit initiatief van Mastercard om de echte naam van transgender en non-binaire personen te gebruiken. Iedereen verdient het om gezien en erkend te worden voor wie ze werkelijk zijn. Onze samenleving is kleurrijk en divers en het is van het grootste belang om mensen van ieder geslacht, seksuele geaardheid, kleur en achtergrond op te nemen. Deze kaartfunctie van Mastercard draagt hieraan bij. We moedigen andere organisaties en overheden aan om ook inclusief te zijn en transgender, non-binaire en andere personen te accepteren voor wie ze zijn.”

Elisa Koubi, co-president van Inter-LGBT: “We kunnen alleen maar enthousiast zijn over een initiatief dat zoveel respect en inclusie toont voor transgender en non-binaire personen. Deze lancering volgt op de ‘Defender of Rights 2016’ aanbeveling aan Franse banken om de gekozen voornaam van klanten te gebruiken als ze dit willen. Daarom zien wij dit als een respectvolle aanpak die de diversiteit van mensen in onze samenleving erkent. We hopen dat dit initiatief dient als een voorbeeld voor banken en overheden inspireert zodat genderdiversiteit en zelfbeschikking worden gerespecteerd.”

Emma Kosmin, Head of Workplace Consultancy bij Stonewall: “We zijn verheugd dat Mastercard geluisterd heeft naar transgender en non-binaire personen en het makkelijker voor ze maakt om de naam op hun kaart te wijzigen. We weten dat transgender en non-binaire personen onacceptabele belemmeringen ondervinden als ze hun authentieke zelf willen zijn. Daarom maakt een initiatief als True Name™ een echt verschil in het leven van mensen. Bij Stonewall zien we graag een wereld waar ieder lesbisch, homo, bi en transpersoon zichzelf kan zijn. We zijn trots om met Mastercard te werken via ons Diversity Champions-programma om de ervaring van LGBT+ medewerkers en klanten te verbeteren.”

*De True Name™ kaartfunctie is beschikbaar voor nieuwe en bestaande bunq kaarthouders in 30 markten: Nederland, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, Italië, Spanje, België, Ierland, Bulgarije, Kroatië, Cyprus, Tsjechië, Denemarken, Estland, Finland, Griekenland, Hongarije, Letland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Polen, Portugal, Roemenië, Slowakije, Slovenië, Zweden, Noorwegen en IJsland. In het Verenigd Koninkrijk is de True Name™ kaartfunctie beschikbaar voor bestaande bunq kaarthouders.

– Einde persbericht –

1 Bron: James, S. E., Herman, J. L., Rankin, S., Keisling, M., Mottet, L., & Anafi, M. (2016). The Report of the 2015 U.S. Transgender Survey. Washington, DC: National Center for Transgender Equality.

Over Mastercard (NYSE: MA), https://www.mastercard.nl/nl-nl.html
Mastercard is een wereldwijd betaaltechnologiebedrijf. Het is onze missie om een inclusieve digitale economie te creëren waar iedereen, waar dan ook, profijt van heeft. Dit doet Mastercard door transacties veilig, eenvoudig, slim en toegankelijk te maken. Door middel van veilige data en netwerken, samenwerkingen en passie, helpen onze innovaties en oplossingen individuen, financiële instellingen, overheden en bedrijven bij het realiseren van hun doelen. Ons Decency Quotient vormt het vertrekpunt voor onze cultuur en alles wat we doen binnen en buiten ons bedrijf. Met activiteiten in meer dan 210 landen en gebieden bouwen we aan een duurzame wereld met onbetaalbare mogelijkheden voor iedereen.

About bunq
bunq was founded in 2012 by Ali Niknam (1981), who managed to get the first European banking permit in over 35 years. He set out to radically change the traditional banking industry and, as its sole investor, invested €73.8m in bunq. bunq’s latest publicly available number of user deposits reached €1 billion, based on the deposits in April 2021. The total amount of user deposits has doubled both in 2019 and 2020 and is increasing every day.

bunq is momenteel beschikbaar in 30 Europese markten: Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Italië, Spanje, Frankrijk, België, Ierland, Bulgarije, Kroatië, Republiek Cyprus, Tsjechië, Denemarken, Estland, Finland, Griekenland, Hongarije, Letland, Litouwen , Luxemburg, Malta, Polen, Portugal, Roemenië, Slowakije, Slovenië, Zweden, het Verenigd Koninkrijk, Noorwegen en IJsland.