Industry Wire

Busreizigers in Groningen en Drenthe voortaan realtime geïnformeerd

Op vrijdagmiddag 23 augustus is in de Jonker Loods, het busstation van Veendam, het officiële startschot gegeven voor de ingebruikname van het Dynamisch Reizigers Informatie Systeem (DRIS). De reisinformatie wordt op elektronische panelen weergeven en informeert de reiziger over de actuele vertrektijden van de bussen. Begin 2013 is de businessunit Verkeer & Vervoer van SPIE-Infra gestart met het ontwikkelen dit reisinformatiesysteem voor de regio Groningen/Drenthe.

De ingebruikname vond om 12.30 plaats, en werd verricht door de gedeputeerde van de Provincie Groningen, Mark Boumans, en door Henk Brink, gedeputeerde van de Provincie Drenthe. De starthandeling werd mede verricht door wethouder Joost van Keulen van de Gemeente Groningen.
Opdrachtgever is het OV-bureau Groningen Drenthe, dat de bouw en aanschaf van het systeem aan SPIE-Infra gunde na een Europese aanbesteding

Winnaar van Europese aanbesteding
Ron van Ginkel (projectconsultant bij SPIE) is helemaal klaar voor de nieuwe uitdaging. “Aan de keuze voor SPIE is een stevige selectieprocedure voorafgegaan,” vertelt hij. “Al in het voorjaar van 2012 is de aanbesteding begonnen, maar uiteindelijk is het contract pas op 22 februari 2013 ondertekend. De opdrachtgever is dus zeker niet over één nacht ijs gegaan! We weten natuurlijk niet hoe de besluitvorming precies tot stand is gekomen, maar duidelijk is wel dat SPIE met name op het punt van de EMVI-criteria uitstekend heeft gescoord. Daar zijn we blij om, want het betekent dat je niet alleen op onderdelen, maar in de hele prijs-kwaliteitverhouding boven het maaiveld uitsteekt. De ruime ervaring die SPIE-Infra in eerdere soortgelijke projecten heeft opgedaan, heeft daarbij ongetwijfeld een rol gespeeld. Ervaring die het OV-bureau Groningen Drenthe nu uiteraard goed kan benutten.”

Actuele en punctuele reisinformatie
Dankzij het nieuwe DRIS systeem zullen buspassagiers wat betreft de wachttijden voortaan exact weten hoe laat het is. Het systeem bestaat uit een intelligente koppeling tussen de vervoerders in het gebied Qbuzz en Arriva, SPIE-Infra en de digitale displays, waarbij SPIE ook de hele softwarematige aansturing voor haar rekening neemt. Hierdoor is de foutmarge nagenoeg nihil. In de praktijk zal de vervoerder de reisinformatie via GOVI versturen naar de centrale server van SPIE-Infra binnen het systeem, dat werkt via het standaardprotocol ‘Trans Model Interface’ (TMI). De centrale server stuurt de displays vervolgens aan via het mobiele datanetwerk. Op deze manier zal op minimaal 350 bushaltes in de provincies Groningen en Drenthe actuele en dynamische reisinformatie beschikbaar zijn voor de reizigers.

Over SPIE Nederland
SPIE Nederland (dochteronderneming van SPIE S.A.) heeft meer dan 2000 medewerkers, welke vanuit 17 vestigingen een pro forma omzet genereren van Euro 330 M in 2012. SPIE Nederland werkt vanuit SPIE-Technology, SPIE-ICS, SPIE-Infra, SPIE-Building Systems, SPIE-Controlec Engineering en SPIE-Industry voor zowel de private als de publieke sector in alle disciplines aan het ontwerpen, bouwen en onderhouden van netwerksystemen, energie-installaties, bruggen, sluizen, stuwen, industriële installaties en gebouwinstallaties. Ook het geven van onderhoudsadvies en het bouwen van softwaresystemen ter ondersteuning van het inspecteren en onderhouden van installaties en netwerken behoren tot de core-business. SPIE Nederland behoort tot de top 5 technische dienstverleners in de Nederland.

Over SPIE S.A .
Als toonaangevend Europees technisch dienstverlener op het gebied van electrical, mechanical, process control, engineering, HVAC, energie, infrastructuur, ICT en communicatiesystemen, verbetert SPIE de wereld door lokale en regionale autoriteiten en bedrijven te helpen met het ontwerpen, bouwen en onderhouden van energiezuinige en milieuvriendelijke installaties en fabrieken. SPIE heeft ruim 30.200 medewerkers verdeeld over 31 landen, in meer dan 400 vestigingen met een pro forma omzet van Euro 4,217 miljard en een resultaat van Euro 242,9 miljoen in 2012.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht