Industry Wire

Car sharing nog niet populair onder Nederlanders

Hoewel er steeds meer car sharing-diensten de kop opsteken, blijven Nederlanders toch gehecht aan de privacy van een eigen auto. Ruim twee derde van de Nederlanders wil het liefst een eigen auto tot zijn beschikking hebben. Het zijn vooralsnog dertigers die open staan voor het delen van een auto.

Dit blijkt uit internationaal onderzoek van AutoScout24 naar De Auto van Morgen.* Duitsers zijn met ruim 72% het meest gehecht aan een eigen auto, maar ook Italianen en Spanjaarden delen niet graag een voertuig. Nederlanders staan samen met de Fransen nog het meest positief tegenover car sharing.

Salaris en leeftijd bepalen
Hoe meer iemand verdient, hoe meer waarde er gehecht wordt aan de privacy van een eigen auto, zo blijkt verder uit het onderzoek van AutoScout24. En Nederlanders die ouder zijn dan vijftig zien het aanzienlijk minder zitten om een auto te delen dan Nederlanders onder de veertig jaar.

“Het aantal car sharing-initiatieven is de afgelopen maanden flink gegroeid, maar Nederlanders blijken nog te moeten wennen aan het idee van car sharing,” zegt Jurgen Vugts, directeur van AutoScout24 Nederland. “De keuze om een auto te delen lijkt dan ook vooral te worden ingegeven door kostenbesparing. Want het aantal respondenten dat aangeeft helemaal geen waarde te hechten aan privacy in de auto, is maar klein.”

* Het onderzoek is in samenwerking met GfK gehouden onder 8.800 consumenten uit Oostenrijk (1.000 respondenten), België (1.000), Frankrijk (1.450), Duitsland (1.450), Italië (1.450), Nederland (1.000) en Spanje (1.450).

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht