China plagieert Europees e-Procurement platform Mercateo

Mercateo waarschuwt voor het Chinese online portaal www.morcato.com, dat qua uiterlijk en vertoning het toonaangevende inkoopplatform voor de zakelijke markt probeert te kopiëren. De in Shanghai (China) gevestigde exploitant tracht op deze manier het succes en de goede reputatie van Mercateo te gebruiken voor zijn eigen onderneming. De directie van Mercateo overweegt juridische stappen te ondernemen.
Veel leveranciers en fabrikanten ontdekten hun producten, afbeeldingen, beschrijvingen en logo’s op de plagiaat-pagina, zonder dat er een zakelijke relatie bestaat met de Chinese exploitant. Ondanks de uiterlijke gelijkenis heeft de plagiaat-website niets met het originele Mercateo platform gemeen. De koppelingen functioneren niet foutloos, noch gelden de gebruikelijke garanties voor de vermelde producten.
Een handelspartner heeft Mercateo geattendeerd op de website www.morcato.com. “Spijtig genoeg moesten we vaststellen dat de naam, grafische opbouw en de functionaliteiten van deze website, alsook de aanwezigheid van een merkenwereld, een sterke gelijkenis heeft met ons inkoopplatform. Ons concept en termen zijn gedeeltelijke één-op-één vertaald. In het kader van de Europese Wet- en Regelgeving is het in een dergelijk geval duidelijk welke stappen een bedrijf kan ondernemen. In China is dat, zoals bekend, iets gecompliceerder”, verklaard Frank Weigelt, jurist bij Mercateo.
Over Mercateo
Mercateo is hét online inkoopplatform voor de zakelijke markt in Europa. Op http://www.mercateo.nl kiezen zakelijke eindgebruikers uit een assortiment van 680.000 artikelen. Op het platform voor Duitsland (http://www.mercateo.com) zijn 9,5 miljoen artikelen beschikbaar. Het steeds groeiende assortiment is zeer divers en dekt binnen 12 hoofdcategorieën niet alleen de vraag naar algemene zakelijke benodigdheden, zoals IT hardware en software of kantoorartikelen, maar het omvat ook gespecialiseerde categorieën zoals elektronica en elektrotechniek.
Innovatieve inkoopfunctionaliteiten, waaronder de Mercateo Zoekfunctie, Mercateo BestBasket, klant-specifieke views, elektronische koppelingen en digitale vrijgaveprocessen, maken Mercateo tot een e-procurement-oplossing die het inkoopproces van bedrijven efficiënter maakt. Het platform is volledig online toegankelijk waardoor geen installatie van extra software nodig is. Tot het klantenbestand van Mercateo behoren naast kleine en middelgrote bedrijven ook beursgenoteerde internationale concerns.
Mercateo is actief in Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk, Italië, Tsjechië, Polen, Slowakije, Hongarije, de UK en Ierland. Het bedrijf telt inmiddels meer dan 300 medewerkers. De omzet bedroeg 130 miljoen euro in 2012, een stijging van 18 procent tegenover 2011.
Kijk op http://www.mercateo.nl/infoportal/persberichten.html voor meer informatie.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.