Cisco’s nieuwe 360-partnerprogramma helpt Nederlandse partners winstgevenheid te verhogen in AI-tijdperk
Cisco heeft de belangrijkste onderdelen aangekondigd van het Cisco 360 Partner Program, dat op 25 januari 2026 van start gaat. Het programma is samen met partners ontworpen zodat zij sneller rendabel kunnen zijn en meer waarde voor klanten creëren. Cisco’s partners verwachten dat AI binnen de komende vijf jaar al voor het grootste deel van hun inkomsten zal zorgen, maar klanten worstelen vooralsnog met infrastructuurbeperkingen, complex databeheer en ontbrekende vaardigheden. Het verbeterde programma maakt het voor partners eenvoudiger om hun inspanningen te verzilveren en organisaties te helpen alle kansen te benutten. Het programma versterkt de samenwerking in het wereldwijde partnerecosysteem en stelt partners in staat om de kracht van het portfolio van Cisco breed in te zetten. Zo zorgen partners voor de AI-ready datacenters, de werkplekken van de toekomst en de digitale weerbaarheid die hun klanten nodig hebben in het AI-tijdperk.
Het nieuwe programma bouwt voort op het 360 Partner Program dat Cisco op de Partner Summit van vorig jaar aankondigde. De update introduceert nieuwe kansen op winstgevendheid met oplossingen die klantwaarde vergroten: vernieuwing van campusnetwerken, AI, beveiliging, ‘collaboration’ en infrastructuur. Het nieuwe programma stelt partners in staat om hun inkomsten verder te verhogen. Preferred Partners kunnen ook nieuwe specialisaties behalen die zijn afgestemd op de kritieke infrastructuur van Cisco voor het AI-tijdperk. Cisco gaat ook meer investeren in partners: er komen nieuwe trainingen, tools en middelen, waaronder een Marketing Launchpad en Branding Toolkit die partners alle steun moet geven in het kader van het Cisco 360 Partner Program.
“Het Cisco 360 Partner draait niet alleen om erkenning: het gaat erom dat elke partner maximaal voordeel kan halen dankzij Cisco’s innovatie. Door te investeren in de capaciteiten van onze partners en hen de tools en middelen te geven die ze nodig hebben, stellen we ons ecosysteem in staat om betere klantresultaten te leveren en een leidende positie te nemen in een AI-aangedreven wereld.” – Elisabeth De Dobbeleer, Senior Vice President, Cisco Partner Program
Nieuwe elementen van het Cisco 360 Partner Program die Cisco aankondigde op zijn Partner Summit:
Verbeterde partnerincentive gekoppeld aan klantprioriteiten
De Cisco Partner Incentive somt alle in aanmerking komende aanbiedingen en bonuspercentages op om groei te versnellen in belangrijke innovatiegebieden: campusvernieuwing, AI, beveiliging en premium services, adoptie en verlenging. Partners kunnen de winstgevendheid modelleren met behulp van de Cisco Partner Incentive Estimator en twee extra bonussen activeren naarmate ze meer expertise ontwikkelen en de groei van hun portfolio versnellen: Cross Sell Bonus beloont inspanningen om het portfolio uit te breiden; de Next Generation Specialization Bonus beloont de inzet om de eigen expertise te verdiepen, een hogere klantwaarde of voorspelbare groei.
Nieuwe specialisaties voor expertise van AI-infrastructuur
Vanaf februari 2026 kunnen Cisco Preferred Partners twee nieuwe specialisaties behalen: Secure AI Infrastructure en Secure Networking. Voor beide specialisaties geldt een extra Cisco Partner Incentive-bonus, waardoor de winstgevendheid toeneemt voor partners die diepgaande expertise opbouwen in AI-tijden.
Uitgebreide partnerondersteuning: training, tools en demo-omgevingen
Partners krijgen toegang tot nieuwe middelen die zijn ontworpen om expertise en time-to-revenue te versnellen:
• Cisco Partner Learning Journeys – trainingen voor zowel technische als salesprofessionals op elk niveau, met erkenning via de Cisco 360 Partner Value Index om versneld extra skills te verwerven en de bedrijfsgroei te stimuleren.
• Cisco AI Assistant for Partners – directe toegang tot hoogwaardige, meertalige content en training, beschikbaar in Learning Journeys en Partner Experience Platform.
• Geavanceerde dCloud Demo Experiences – aanpasbare virtuele labs die echte klantomgevingen nabootsen, waardoor Preferred Partners alle capaciteiten van Cisco kunnen demonstreren naast hun eigen oplossingen, met minder behoefte aan fysieke apparatuur en lagere trainings- en verkoopkosten.
• Cisco U. AI Skills Expansion – praktische AI-training, gegevensanalyse en het gebruik van AI-API’s voor het ontwerpen van AI-pilotprojecten, het bevorderen van een flexibel ecosysteem dat het succes van partners en innovatie ondersteunt in een snel evoluerend technologielandschap.
• “Learn with Cisco” – bevat nu een geheel nieuwe Cisco AI Infrastructure Specialist-certificering binnen het CCNP-certificeringstraject voor datacenters om partners te helpen bij het opbouwen en valideren van vaardigheden op de Cisco-datacenterinfrastructuur.
Cisco IQ: nieuwe geconnecteerde tool automatiseert klantenervaring
Ook investeert Cisco fors in Cisco IQ, een baanbrekende AI-aangedreven digitale interface die real-time inzichten, probleemoplossing, automatisering en agents uit verschillende professionele services en ondersteuning samenbrengt in één krachtige ervaring. Daarmee wil Cisco de verschillende stappen van de customer journey connecteren. Het moet voor meer eenvoud zorgen voor IT-teams, die onder steeds grotere druk staan. Het moet klanten helpen om sneller en eenvoudiger investeringen in technologie te plannen, implementeren, beheren, beveiligen en optimaliseren.
“Cisco IQ is een enorme stap voorwaarts in de manier waarop klanten samenwerken met Cisco: van planning tot ontwerp, implementatie en transformatie”, aldus Liz Centoni, Executive Vice President en Chief Customer Experience Officer, Cisco.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.