Geplaatst door Airsquire

Constructie softwareontwikkelaar Airsquire lanceert in Nederland na zescijferige investering

Vertragingen, fouten en geschillen zijn geen onbekend fenomeen in de bouw. Airsquire biedt uitkomst met software voor het automatiseren van constructie verificaties. Door middel van Artificial Intelligence worden fouten in 3D constructie projecten sneller ontdekt met volledige dekking, waardoor de productiviteit optimaliseert en constructiekosten verminderen. Met een kapitaalinjectie van de Nederlands venture capitalist HenQ wordt de software geoptimaliseerd en zet Airsquire in op groei.
Tot op heden wordt constructie verificatie handmatig gedaan wat tijdrovend is en onderworpen aan menselijke fouten. Hierbij wordt gemiddeld slechts 5-10% van de gehele constructie gecontroleerd waardoor fouten worden gemist of pas in een laat stadium van de bouw worden ontdekt. Het herstel is hierbij kostbaar in tijd en middelen. De vernieuwende software van Airsquire automatiseert verificatie procedures voor de architectuur, constructie en engineering industrie door het gebruik van Artificial Intelligence. 3D scans en 3D modellen van het fysieke object worden vergeleken waardoor de verschillen tussen het ontwerp en de daadwerkelijke bouw snel en gemakkelijk boven tafel komen. Vergeleken met handmatige verificatie versnelt het proces met 95% en stijgt de dekking naar 100%, met kostenvermindering, verhoogde productiviteit en vermindering van conflicten als resultaat. Ook zorgt het vroeg detecteren van eventuele constructiefouten ervoor dat modelbouwers 3D-ontwerpen gemakkelijk en snel kunnen bijwerken en verzekerd zijn van accurate digitale tweelingen.
Gat in de markt
Mede-oprichters, Kyle Tan en You Yue, zijn technologen, geboren en getogen in middenklasse families in Azië. Hier zagen zij dat de stijgende kosten van het levensonderhoud in grote steden, veroorzaakt door inefficiënties van arbeid en informatie in vastgoedontwikkeling en constructie, burgers weerhield van een hoge leefkwaliteit. Met de passie om dit probleem op te lossen ontwikkelden zij software om constructie verificatie te automatiseren en efficiënter te maken. Een gat in de markt; de ondernemers werden met hun idee uit 150 internationale startups geselecteerd voor deelname aan het Rockstart Artificial Intelligence Acceleration programma. Tan en Yue verhuisden uit Azië om in Startup City Amsterdam hun bedrijf op te richten en te laten groeien. Hier kregen zij toegang tot de meer gerijpte digitale constructie markt van Europa en de Nederlandse open business-cultuur van corporates en startups. Met succes: begin 2019 ontving de Amsterdam startup een zescijferige investering van venture capital investeerder HenQ om de software te optimaliseren en verder te groeien.
HenQ investering
HenQ is een venture capitalist dat kapitaal en professionele ondersteuning biedt, gericht op B2B SaaS early stage startups. Elk jaar financiert HenQ succesvol; zo werd Mendix, marktleider in low-code cloud ontwikkelingen voor ondernemings-applicaties, onlangs verkocht aan Siemens voor $730M. HenQ heeft ervoor gekozen om te investeren in Airsquire, omdat ze een team van ambitieuze technologen zagen met bewezen succesvolle software en een overtuigende visie om de constructie productiviteit te verbeteren.