Industry Wire

Geplaatst door GS1

Consument accepteert extra bezorgkosten; samenwerking tussen pakketdiensten nodig

Nieuwe studie ‘het SMile-concept’ van GS1 Duitsland toont aan dat er voor de consument met name meer flexibele leveringsmogelijkheden nodig zijn. Als de bezorging van pakketjes gepaard gaat met meer flexibele levertijden, dan zijn consumenten best bereid om hiervoor extra te betalen. De bereidheid om echte samenwerking aan te gaan tussen pakketdiensten kan daarin helpen.

Voor middernacht bestellen en de volgende dag bezorgen is de standaard geworden. Innovatieve bedrijven zoals Amazon, bol.com en Wehkamp zijn zelfs bezig met dezelfde dag leveren. Een retailer die je pakket binnen enkele uren of zelfs een half uur kan bezorgen, dat is de toekomst.

Flexibelere bezorgopties

Uit het onderzoek ‘het SMile-concept’ over slimme logistiek in de laatste mijl dat door GS1 Duitsland is uitgevoerd, komt onder meer naar voren dat hoe groter een huishouden is, hoe meer pakketjes er bezorgd worden. De ondervraagde huishoudens kregen gemiddeld minstens één pakketje per week, die ze in de toekomst liever ontvangen binnen vooraf opgegeven tijdvensters.

Bezorging aan de deur is nog steeds de meest gewilde bezorgmethode, maar bezorging bij pakketkluizen en afhaalpunten groeien in populariteit. Toch moeten de plaats en het tijdstip van levering echter ook op korte termijn aanpasbaar zijn, zo vinden de respondenten.

De moderne consument – in ieder geval in Duitsland – is best bereid om wat meer te betalen in ruil voor flexibelere bezorgopties. Het onderzoek maakt duidelijk dat de pakketbezorgingsdiensten één ding boven alles moet doen: nadenken.

Maak een doorbraak met samenwerkingsverbanden

Het onderzoek van pakketbezorging van de laatste kilometer werd uitgevoerd door GS1 Duitsland samen met Goodstag, Hasso Plattner Institute, Pickshare en Universiteit Leipzig. “De infrastructuur in de pakketmarkt met een beperkt aantal aanbieders heeft zijn grenzen allang bereikt. Alleen al de hoeveelheid van pakketten biedt de individuele dienstverlener de nodige uitdagingen”, zegt Bjorn Paul, CEO van Pick Share.

Manager innovatie Frits van den Bos GS1 Nederland: “De bereidheid om echte samenwerkingen aan te gaan zou een manier zijn om een doorbraak te realiseren. Samenwerkingen in de laatste mijl verminderen ontwikkelingskosten voor elk individueel bedrijf, zorgt voor beter gebruik van het bestaande infrastructuur en verhoogt de drop-factor per stop.”

“De gebundelde levering van alle zendingen van een ontvanger vermindert het aantal keer dat een bezorger voor de deur van de consument staat. Dat geldt ook voor de wens van makkelijke traceerbaarheid van pakketten. Het is niet de vraag óf maar vooral wánneer dit gaat gebeuren.”

Op ontvangers gerichte bezorgservices door samenwerking op de laatste mijl

“Deze inzichten zetten een trend en dienen als een startpunt voor toekomstige ontwikkelingen in de koerier-, express- en pakketindustrie. SMile biedt de ontvanger de mogelijkheid om alle zendingen van de om verschillende pakketdiensten in één applicatie te organiseren.”, zo zegt Sarah Leick, productmanager bij GS1 Germany. Een cruciale rol voor de Europese Commissie lijkt weggelegd, maar een samenwerking dient plaats te vinden tussen transporteurs, fabrikanten en retailers.

“Voorwaarde voor succes is interoperabiliteit en samenwerking. Standaarden spelen daarin een belangrijke rol. De gestandaardiseerde en onafhankelijke pakketidentificatie – GS1 pakketlabel – is de sleutel voor leveringsconcepten van de toekomst.”, aldus manager innovatie Frits van den Bos GS1 Nederland.

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht