Geplaatst door TerrierCom

Consumenten prikken door betaalde reviews van bloggers heen

Wijk bij Duurstede, 3-11-2016 – Consumenten hechten weinig waarde aan reviews van bloggers en vloggers zodra ze merken dat deze door producenten betaald zijn voor hun oordeel over nieuwe producten. Meer dan driekwart van ondervraagde consumenten (76%) zegt het als storend te ervaren als een review niet onafhankelijk is. Meer dan 60% van de ondervraagden vindt dan ook dat de producten die worden getest, zelf moeten zijn aangeschaft door de blogger of vlogger. Dit blijkt uit onderzoek uitgevoerd door bureau Panelwizard in opdracht van communicatiebureau TerrierCom. Het onderzoek werd uitgevoerd onder 525 Nederlandse consumenten in de leeftijdscategorie 16-35 jaar*. Panelwizard vroeg consumenten naar hun kijk op de invloed die blogs en vlogs hebben op koopgedrag.

Consumenten checken steeds vaker online reviews van bloggers of vloggers voordat ze een aankoop doen. Ruim 60% van de respondenten in het onderzoek vindt het belangrijk om reviews te lezen of te bekijken van een product voordat hij/zij tot aankoop overgaat. Blogs en vlogs over beauty, fashion, lifestyle, food enz., hebben zich hiermee de afgelopen jaren ontwikkeld tot krachtige media die een grote invloed hebben op het consumptiepatroon.

Cas Heuvelmans, eigenaar van TerrierCom, zegt hierover: “Transparantie over samenwerkingen is cruciaal. Maar voor bloggers én merken is het belangrijk allereerst kritisch te zijn op welke samenwerkingen ze aangaan. Voor beide geldt dat er een authentieke match moet bestaan. Dat is de enige manier voor bloggers om een duurzaam businessmodel te onderhouden dat deels gebaseerd is op reviews van producten. Wordt hun werk te expliciet commercieel, bijvoorbeeld omdat niet aannemelijk is dat ze een bepaald product zelf zouden kiezen, dan raken ze hun geloofwaardigheid, reputatie en publiek kwijt. Bedrijven op hun beurt moeten niet bang zijn te investeren in authentieke reviews met een journalistiek karakter. Ook als de uitkomst minder dan 100% positief is voor het merk.”

TerrierCom uit Wijk bij Duurstede, ondersteunt als bureau organisaties met creatieve communicatie, content, PR, social media, influencer engagement en events. TerrierCom is deel van het Automotive PR netwerk. Het bureau werkt onder deze twee merknamen voor klanten als Case Logic, Texaco, Indian Motorcycle, Optivo, Polaris, Thule en TBI. www.terriercom.nl