Industry Wire

Creatieve media industrie Twente linkt met Keulen

Enschede – 11 februari 2014, De komende drie dagen gaan 32 vertegenwoordigers van de Twentse Creatieve Media Industrie naar Keulen om verbindingen te leggen met collega ondernemers, vertegenwoordigers vanuit het onderwijs en de overheid. Een direct doel van de reis is om door de verbindingen met Keulen meer economie te genereren voor de Twentse bedrijven.

Door het succes van de eerdere reis in 2012 naar Hamburg, heeft Stichting FRIS het initiatief genomen om weer een reis te organiseren. Wederom naar Duitsland, maar nu met als bestemming Keulen. Achtergrond daarbij: het is de 4e stad van Duitsland, op acceptabele reisafstand van Twente, waardoor eenvoudig samenwerkingen opgezet kunnen worden. Er is een hele actieve creatieve media industrie, na Berlijn heeft Keulen de grootste en snelst groeiende startup gemeenschap en de stad heeft enkele top-opleidingen.

De eerdere reis had een aantal duidelijke opbrengsten: er ontstonden nieuwe samenwerkingen onderling waaruit grote projecten voortkwamen, er zijn relaties ontstaan met ondernemers en onderwijsorganisaties in Hamburg en tenslotte zijn een aantal ondernemers serieus aan de slag gegaan met het ondernemen in Duitsland. FRIS voorzitter en ondernemer Marc Woesthuis is optimistisch over de trip naar Keulen: “We zijn er wederom in geslaagd om voor een mooie groep deelnemers een zeer interessant programma op te zetten met bezoeken aan verschillende bedrijven, de universiteit en de tenslotte de startup scene in Keulen. Dat betekent dat we een heel interessant netwerk aldaar kunnen opbouwen.”

De focus op Duitsland is een logische keuze vanuit FRIS. “Voor veel creatieve bedrijven in Nederland geldt dat er gekeken wordt naar de randstad als plek om zaken te doen. Nederlands grootste handelspartner ligt oostwaarts. Daar liggen ook kansen voor de creatieve media industrie om voor haar concepten, ontwerpen, campagnes, portals en apps een afzetmarkt te vinden.”

De FRIS reis wordt, naast de inbreng van de deelnemers zelf, mogelijk gemaakt door de Gemeente Enschede, Kamer van Koophandel en de stichting Twente Branding.

Deelnemende organisaties
De volgende organisaties nemen deel aan de reis naar Keulen die is georganiseerd door Voyedge:
Gemeente Enschede, Kamer van Koophandel, SQUAL, TriMM, Present Media, Say Yeah, Goalgorilla, TotallyEllen, GreenOrange, Innovadis, SOV, RWCC, Saxion, ROC van Twente, Appnormal, Vanille, Catapult, Twentse Welle, Ons Idee, Academy Oost, Stichting Fris en C4Real.

Achtergrond FRIS
Stichting Fris bestaat sinds november 2005. FRIS is opgericht om het vakgebied Media & ICT binnen de creatieve industrie met elkaar te verbinden rondom de triple-helix: overheid, onderwijs en ondernemers. Door de jaren heen heeft FRIS veel activiteiten georganiseerd om ervoor te zorgen dat de O’s met elkaar konden verbinden. Dit heeft geresulteerd in een een groot platform waarop veel ondernemers en mensen werkzaam in de sector zich hebben aangesloten.

De doelen van FRIS zijn:

Samenwerking Creatieve Bedrijven stimuleren
Talent voor de regio behouden
Creatieve nieuwe media industrie in Oost Nederland op de nationale en internationale kaart

Zie ook http://www.stichtingfris.nl/algemeen/welkom-bij-stichting-fris/

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht