Industry Wire

Geplaatst door Succesvolle Gebiedsmarketing

Cursus Succesvolle Gebiedsmarketing

AMERSFOORT – Een gebied zodanig op de kaart zetten dat mensen er graag willen wonen, winkelen of op vakantie gaan? In deze onzekere tijden is dat een waardevolle kunst. De cursus Succesvolle Gebiedsmarketing die op 9 november van start gaat, belooft in drie dagen alle knowhow te bieden die je nodig hebt om je deze kunst eigen te maken.

Gebiedsmarketing is een relatief nieuw vakgebied, dat bijdraagt aan de leefbaarheid van steden en plekken. Als mensen zich ergens prettig en veilig voelen, kiezen zij er sneller voor om er te wonen, werken, winkelen of recreëren. Juist in deze tijd is het voor overheden en bedrijven van essentieel belang om te weten hoe zij een plek van betekenis kunnen creëren voor bewoners en bezoekers. Een goede gebiedsmarketeer weet niet alleen alles over marketing, maar begrijpt ook hoe de interactie tussen diverse belangenpartijen (stakeholders) daarbij een rol speelt. Juist die dynamiek maakt een gebied anders dan een willekeurig te vermarkten product.

Van stad tot nieuwbouwwijk
In 3 exclusieve lesdagen op 9, 16 en 23 november en een terugkommiddag op 7 december krijgen de cursisten (maximaal 12) een compleet palet van informatie, kennis, ervaring en tools. Alle soorten gebieden komen aan bod: steden en regio’s, winkel- en centrumgebieden, woon- en nieuwbouwwijken, toeristische- en recreatiegebieden, high-traffic locaties en bedrijventerreinen. Er wordt gebruikt gemaakt van de MagicPlaces®-methode, ontwikkeld door gebiedsmarketingbureau Urban Solutions uit Amersfoort, tevens aanbieder van deze cursus. Vaste docent is de oprichter en directeur van het bureau, drs. Linda Annink. Gastdocenten uit diverse disciplines komen een kijkje achter de schermen geven van hun specifieke werkterrein en praktijkervaring. De lessen worden gegeven op een locatie in De Nieuwe Stad in Amersfoort. Een rondleiding door deze succesvolle gebiedsontwikkeling van Schipper Bosch is onderdeel van het programma.

Kneepjes van het vak
Succesvolle Gebiedsmarketing belooft dé cursus te zijn waar alle knowhow over gebiedsmarketing samenkomt. Linda Annink: “Als groeiend bureau liepen wij tegen het gemis van een goede opleiding op, waar wij onze nieuwe medewerkers konden trainen. Uiteindelijk hebben we besloten het dan maar zelf te gaan doen. Maar dan moest de lat wel hoog worden gelegd. We hebben ervoor gezorgd dat je als cursist wordt ingewijd in de specifieke do’s en dont’s die je nodig hebt om in deze sector je weg te kunnen vinden. Je ontdekt de echte kneepjes van het vak, gebaseerd op meer dan 10 jaar praktijkervaring. En je neemt waardevolle tools en informatie mee naar huis, zodat je na afloop als gebiedsmarketeer aan de slag kunt en een bijdrage kunt leveren aan betekenisvolle plekken. Ik weet zeker dat we hiermee een hoop professionals heel veel waarde kunnen meegeven.”

80% van het succes
De cursus is bedoeld voor iedereen die betrokken is bij de ontwikkeling, beheer, marketing en verkoop van woon-, werk-, winkel- of recreatiegebieden. Dat kunnen marketing-, sales- of vastgoedprofessionals zijn die hun kennis willen verrijken en hun carrière een boost willen geven. Maar ook medewerkers bij gemeenten, ontwikkelings- en vastgoedbedrijven, die zelf meer sturing willen geven aan de marketing van een gebied. Linda Annink: “Ik weet hoe ik een gebied op de kaart moet zetten, maar dat weten wel meer marketeers. Wat niet iedereen weet en kan, is hoe je de stakeholders verbindt en enthousiast maakt om samen de schouders eronder te zetten. Dat is 80% van het succes. Daar ben ik goed in en mijn team ook. In de cursus Succesvolle Gebiedsmarketing staan wij uitgebreid stil bij de vaardigheden die je hiervoor nodig hebt.”

Het tarief voor de cursus Succesvolle Gebiedsmarketing bedraagt € 2.295 exclusief BTW voor 3 cursusdagen en een terugkommiddag, inclusief lesmateriaal, een certificaat van deelname en alle aangeboden catering. Meer informatie is te vinden op https://www.urbansolutions.nl/academy/cursus-gebiedsmarketing of via 033-2536701.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht