Database met alle RUG-hoogleraren sinds 1614 online

Catalogus Professorum Academiae Groninganae: een database met biografische en iconografische gegevens over alle hoogleraren die vanaf 1614, het jaar van oprichting, aan de Groningse universiteit verbonden zijn geweest.

Voorgeschiedenis

De Catalogus Professorum is het resultaat van een groot project dat meer dan 10 jaar geleden is gestart en voorlopig ook nog niet beëindigd is. De Commissie Geschiedschrijving Rijksuniversiteit Groningen constateerde aan het begin van de 21ste eeuw dat de informatievoorziening over de geschiedenis van de Rijksuniversiteit Groningen enige hiaten kende. Een compleet overzicht van alle hoogleraren (en hun publicaties) vanaf 1614 ontbrak bijvoorbeeld. Sindsdien zijn vrijwilligers van Universiteitsbibliotheek en Universiteitsmuseum hard aan het werk geweest om de database te vullen. De klus was zo omvangrijk dat ze uiteindelijk door de UB in een zelfstandig project werd omgezet.

Resultaat

Alles wat u ooit wilde weten over hoogleraren, hun positie, hun status, hun werk en hun beeltenis is nu bijeengebracht in deze Catalogus Professorum Academiae Groninganae.