Geplaatst door Hogeschool Rotterdam

Datalek verkeers- en persoonsgegevens telefonie

Op donderdag 27 september jl. heeft de hogeschool een melding ontvangen van een
datalek met betrekking tot de verkeers- en persoonsgegevens van medewerkers met
een zakelijke telefoon.

Het betreft de publicatie van een document op het aanbestedingsplatform  Tenderned, waarin onbedoeld het inkomende en uitgaande telefoonverkeer zichtbaar is dat per persoon heeft plaatsgevonden in de periode januari t/m juni 2018. Het betreft een menselijke fout, die de hogeschool ten zeerste betreurt.

De hogeschool heeft alle betrokkenen vandaag per mail geïnformeerd. Het document  is na de melding direct verwijderd van Tenderned. Alle partijen die zich voor de  aanbesteding hebben aangemeld zijn gevraagd om het document te vernietigen en  dat schriftelijk te bevestigen. De hogeschool heeft op dit moment geen  aanwijzing dat het document zich verder heeft verspreid dan de partijen waarmee zij contact heeft. Het datalek wordt gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

De hogeschool doet er alles aan om dergelijke situaties in de toekomst te  voorkomen. Dit incident is aanleiding om de procedures met betrekking tot het  publiceren van gegevens rondom aanbestedingen aan te scherpen. Daarnaast gaat de  hogeschool in gesprek met de huidige leverancier van telefonie om nadere  afspraken te maken om de bescherming van persoonsgegevens te borgen.