Industry Wire

Geplaatst door O.M.C.WORKS

DaWanda Nederland: ruim 1500 shops in 6 maanden

Ruim een half jaar na lancering in Nederland, treedt DaWanda, Europa’s grootste online designmarkt voor handgemaakte producten naar buiten met eerste resultaten. Zo zijn op het Nederlandse platform, van het van oorsprong Berlijnse DaWanda, inmiddels 1580 Nederlandse webshops actief. En op het Nederlands platform heeft de consument momenteel keuze uit zo’n 50.000
producten in categorieën als mode, accessoires, wonen en kinderen.

In Nederland blijkt de categorie sieraden erg populair. Vooralsnog bestaat 30% van het
totaalaanbod op DaWanda.nl daaruit. Ook in Spanje, Polen en Italië zijn sieraden het grootst.In Duitsland, Engeland en Frankrijk daarentegen is de materialen-categorie het grootst. Hier gaat het om producten die nodig zijn om zelf aan de slag te gaan zoals stoffen, kralen, leer, schrijfwaren, gereedschap etcetera.

Countrymanager Sophie van Rooij over de populariteit van DaWanda: “We zien een
groeiende trend op het gebied van handgemaakt, uniek design. Steeds meer
Nederlanders houden zich bezig met het creëren van mooie spullen, of het nou professionals zijn of amateurs. DaWanda biedt deze doelgroep in één klap een potentiële Europese afzetmarkt van meer dan twee miljoen leden!”

60% Europese afzetmarkt
Nederlands design blijkt populair in het buitenland. Sinds de lancering van DaWanda in Nederland is 60% van de verkoop van Nederlandse producten door buitenlandse consumenten gedaan. DaWanda biedt verkopers de mogelijkheid hun winkel en producten te vertalen in zes verschillende talen: Engels, Duits, Frans, Spaans, Italiaans en Pools. “Bij degene die mooie producten maken én daarbij het platform optimaal weten te benutten zien we een sterke groei.”, aldus van Rooij. “Zo ook bij onze bestseller Marloes Duyker van Naked Design. Ze maakt originele kettingen met oud-Hollandse scheldwoorden zoals trut, schurk, schobbejak en apekop. Mede door DaWanda verkoopt ze nu haar kettingen ook met amai, miljaar en zot in België, en Scheiße en jawohl in Duitsland!”

140.000 bezoeken in januari
Ook aan de consumentenkant is het Nederlandse platform sterk gegroeid afgelopen periode. Vanuit niets tot zo’n 140.000 bezoeken op DaWanda.nl in de maand januari. Voor 33% daarvan was het bovendien niet de eerste keer dat ze het platform bezochten.

Europees design toegankelijk
De Nederlandse gebruikers van DaWanda kopen ook niet alleen in eigen land. Ze kopen ook veel bij buitenlandse verkopers. Zo werd 38% van het aantal transacties gedaan bij Duitse verkopers, 27% bij Engelstalige verkopers, 8% bij Franse verkopers en 1,4% bij Poolse verkopers. “DaWanda maakt Europees design toegankelijk voor een breed publiek. Bovendien willen veel mensen geen spullen meer die uit massaproductie afkomstig zijn, maar met liefde, met de hand gemaakt“, aldus Sophie van Rooij.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht