Geplaatst door Stichting ICT Valley

DCValley en ADA Computing bespreken komst supercomputer naar FoodValley

Ede/Veenendaal, 10 april 2018 – DCValley en ADA Computing zijn in gesprek om supercomputer ADA naar de FoodValley te halen. ADA zou de eerste supercomputer in de FoodValley worden die publiekelijk toegankelijk is. Bedrijven en instellingen kunnen met deze nieuwe supercomputer hun onderzoek en innovaties enorm versnellen.

De naam ADA is een afkorting van Accelerating Data Analysis. ADA biedt dataverwerking door middel van een publiek toegankelijke supercomputer. DCValley en ADA Computing zijn gezamenlijk bezig met een verregaand onderzoek naar de mogelijkheden om in het toekomstige high performance datacenter van DCValley in Ede deze reusachtige rekencapaciteit beschikbaar te maken.

Prestigieus
Co-founder van ADA Computing Wikke van der Hoek vertelt: “De centrale ligging van Ede is enorm gunstig. Bovendien is in de FoodValley een indrukwekkende beweging gaande qua innovaties en bedrijvigheid. Dat is enorm interessant voor een supercomputer als ADA.” Vincent Wammes, managing director van DCValley juicht het initiatief toe: “Het onderstreept wederom de economische aantrekkelijkheid van deze groeiregio. Met een dergelijk prestigieus project zouden we straks een wezenlijke rol kunnen vervullen in de propositie van kwalitatieve IT in de FoodValley.”

Broednest van innovaties
FoodValley regio ontpopt zich tot innovatief broednest van zowel opleidingen als bedrijven. Voor projecten is regelmatig extreme rekenkracht nodig. Een gewone computer heeft uren of dagen nodig voor deze complexe berekeningen. Een supercomputer, die voor de meeste organisaties onbetaalbaar is, verwerkt enorme hoeveelheden data in enkele minuten. ADA Computing maakt met hun supercomputer deze voorziening toegankelijk voor een brede doelgroep. Vincent Wammes illustreert: “Dit biedt kansen voor bijvoorbeeld grote tech-bedrijven, universiteiten en ziekenhuizen. Maar ook voor een diversiteit aan de wat kleinere projecten. Denk bijvoorbeeld aan analyses voor de voedingsindustrie of digitale animaties voor filmproducties.”

Boost voor regio
Stichting ICT Valley spant zich in voor een kwalitatief IT-klimaat in de regio FoodValley. Zij stimuleert initiatieven op het gebied van IT tussen onderwijs, overheid en bedrijfsleven. Gerrit Valkenburg, woordvoerder van de netwerkorganisatie, ziet ook de voordelen van een supercomputer in de regio: “De aanwezigheid van een supercomputer zou een fantastische stimulans aan initiatieven op het gebied van IT tussen onderwijs, overheid en bedrijfsleven geven. Als professionals van buiten de regio zien wat hier mogelijk is, is de kans groot dat ze graag hier in de buurt willen wonen, werken of hun bedrijf vestigen.”