Derde Nederlanders wil nooit online boodschappen doen

Amsterdam, 22 september 2015 – Ondanks dat we tegenwoordig zoveel via het internet regelen, kan bijna een derde van de Nederlanders zich niet voorstellen ooit online boodschappen te doen. Dat dit vooral 50-plussers zijn is niet geheel onverwacht. Opvallend is wel dat ruim een kwart van de respondenten jonger dan 30 jaar, die toch zijn opgegroeid met het internet, verwacht nooit online boodschappen te doen. Dit blijkt uit onderzoek* van ActiePagina.nl.
Supermarkten hebben online nog veel terrein te winnen: op dit moment doet slechts 6,4% van de Nederlanders regelmatig boodschappen online. Gezinnen met jonge kinderen maken het meeste gebruik van deze mogelijkheid. Ruim een vijfde van de Nederlanders heeft wel eens online boodschappen gedaan, maar doet dit niet op een regelmatige basis. Degene die wel eens boodschappen via het internet aanschaffen, spenderen gemiddeld per huishouden 126,20 euro per maand, wat neerkomt op 1512 euro per jaar. Ruim driekwart (77%) van hen doet dit het liefst bij de online shops van de bekende supermarkten. Maar ook dedicated online supermarkten (13%) en services die gepaste ingrediënten voor bepaalde maaltijden (13%) leveren worden steeds populairder.
Voornamelijk het gegeven dat we minder hoeven te sjouwen is volgens twee derde het grootste voordeel van online boodschappen doen. Op de voet gevolgd door tijdsbesparing (63%) en het gemak ervan (62%).
Impulsaankopen
Net iets meer dan de helft van de mensen regelmatig of die wel eens online boodschappen kopen, zegt online minder verleid te worden tot het doen van impulsaankopen in vergelijking met het shoppen in de supermarkt. Maar toch koopt bijna de helft (48%) meer per keer dan in een fysieke winkel. Dit kan komen doordat de meerderheid (57%) voornamelijk voor bijzondere gelegenheden, zoals weekendjes weg of grote dinerparty’s, online boodschappen doet.
Ook tijdens het online boodschappen doen wordt er gekeken naar de aanbiedingen van dat moment (63%). Bijna acht op de tien mensen die online boodschappen shoppen bespaart op één of andere manier op de aankopen. Dat doen ze door het zoeken naar aanbiedingen en kortingen op internet (41%), alleen bepaalde producten in de aanbieding kopen (35%), het gebruik van online kortingscodes (28%) of de huis- of budgetmerken te kopen (23%).
Naar de winkel blijft een sociaal uitje
De helft van de mensen die voorlopig hun boodschappen in de supermarkt blijven doen, doet dit omdat ze dan zelf hun producten kunnen uitzoeken op bijvoorbeeld houdbaarheidsdatum of het meest verse product. Ook vindt 38% naar de winkel gaan gewoon een stuk leuker en socialer. Daarnaast bedenkt 29% pas kort van te voren wat ze willen eten en dus aan producten die ze nodig hebben
Iwan Mouton, partner manager bij ActiePagina.nl zegt: “Ondanks dat een deel van de consumenten op dit moment sceptisch is over het online aanschaffen van boodschappen, is er gelukkig toch ook nog een grote groep (42%) die wel verwacht in de toekomst online boodschappen te gaan doen. Dit zijn allemaal potentiele klanten en dat biedt grote kansen voor (online) retailers. Als zij goed luisteren naar wat de consumenten willen, zoals een goed productaanbod, een intuïtieve customer journey en goede betalings- en leveringsvoorwaarden, kunnen retailers in een korte tijd flink groeien. ActiePagina.nl helpt hier ook aan mee door het aanbieden van gepaste kortingen, die twijfelende consumenten net dat extra zetje kunnen geven om online te gaan bestellen.”
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.