Industry Wire

Geplaatst door Gifty

Digitale cadeaubon wint terrein van plastic en papieren gift card

De digitale cadeaubon is hot. Consumenten weten steeds beter de weg te vinden naar de online giftcard. Van alle cadeaubonnen, die online gekocht worden, is inmiddels al meer dan 80 procent een digitale bon. Dat blijkt uit cijfers van Gifty, aanbieder van digitale cadeaubonnen. De komende twee jaar zal de besteding aan digitale cadeaubonnen naar verwachting nog eens met ongeveer 300 procent stijgen.

Onder consumenten wordt de digitale cadeaubon steeds populairder. Deze sluit namelijk goed aan bij de wensen en behoeften van deze tijd. Een digitale cadeaubon is 24/7 te koop en gemakkelijk cadeau te geven. Je kunt ze eenvoudig ‘doorappen’ of doormailen. Ze kunnen niet gestolen worden en je hebt ze altijd bij je op je telefoon. Je hebt dus nooit meer het probleem dat je cadeaubon nog thuis ligt, terwijl je al in de zaak of het restaurant staat. Bovendien bespaart de digitale cadeaubon kosten en een hoop tijd. “Handig voor de late beslissers. Je kunt een digitale cadeaubon nog kopen als je onderweg bent naar een feestje of zelfs als je al voor de deur staat”, aldus Sjon Sluys, oprichter van Gifty.

Een derde van alle cadeaus is een bon

In slechts 20 procent van de gevallen laat de consument de cadeaubon nog fysiek opsturen. Deze cijfers maken duidelijk aan dat het geven van een volledig digitale cadeaubon steeds meer geaccepteerd wordt. De voorspellingen in de markt zijn dat dit alleen nog maar verder zal toenemen. Cadeaubonnen zijn de afgelopen 9 jaar al het meest gevraagde cadeau en vormen samen een derde van alle cadeaus. In 2014 draaide de Nederlandse cadeaukaart industrie een omzet van 2 miljard euro en uit onderzoek van de VVV blijkt dat 41% van de consumenten bij het verzilveren van een cadeaukaart meer besteedt dan de waarde van de bon zelf. (Bron: Mollie.nl)

Persoonlijke cadeaubon

Meest gehoorde kritiek op de cadeaubon is dat het zo onpersoonlijk is. Toch kan juist een digitale cadeaubon voorzien worden van een persoonlijke tekst en ontwerp. Bovendien is een cadeaubon van een specifieke zaak veel persoonlijker dan een algemene bon die op heel veel plekken is in te leveren, meent Sluys: “Je kunt bijvoorbeeld een bon kopen van dat ene favoriete restaurant van de ontvanger. Dat is heel persoonlijk en toch geniet je als koper van het gemak van de online bestelling.”

Kansen voor ondernemers

Een digitale cadeaubon verkoop je aan iedereen, 24 uur per dag en binnen enkele seconden. Een ondernemer vergroot het bereik enorm, zodra de cadeaubonnen ook online worden aangeboden en niet enkel in de zaak zelf. De koper doet met een cadeaubon voor een specifieke zaak een speciale aanbeveling voor die winkel of restaurant. Klanten worden daarmee ambassadeurs. Op die manier leveren verkochte cadeaubonnen extra bezoek op, want 54 procent van de ontvangers bezoekt door het krijgen van een cadeaubon voor het eerst een nieuwe zaak.

Wanneer horeca, retail en de beautybranche hun eigen cadeaubon niet digitaal aanbieden, lopen deze omzet en klanten mis. “De consument wil gemak en kiest sneller voor de concurrentie als daar de cadeaubon wel online te verkrijgen is.” Gifty levert een complete tool voor het MKB om digitale cadeaubonnen op hun eigen website aan te kunnen bieden.

Over ons

• Gifty helpt ondernemers en franchiseformules in de horeca, retail, beauty en leisure meer omzet te genereren met het digitaal aanbieden van hun eigen cadeaubon. Het verdienmodel van cadeaubonnen is om 2 redenen gunstig: Uit eigen marktonderzoek blijkt dat 85% van de klanten gemiddeld driemaal meer besteedt dan de waarde die de bon vertegenwoordigt en dat gemiddeld 20% van de verkochte cadeaubonnen niet wordt verzilverd. Gifty regelt de volledige transactie en keert maandelijks de totale omzet van alle verkochte cadeaubonnen uit aan haar klanten.

www.gifty.nl

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht