Geplaatst door Panasonic

Digitalisering logistiek noodzakelijk voor meer flexibiliteit

Het wereldwijde bedrijfsleven is in al zijn facetten, van e-commerce tot de levering van voedingswaren, afhankelijk van de efficiëntie van de wereldwijde supply chain-logistiek. De statistieken zijn verbijsterend. Naar schatting varen op elk moment 53.000 vrachtschepen de oceanen over en worden er alleen al in de EU in totaal meer dan 4,3 miljoen vrachtvoertuigen ingezet om nationaal en internationaal goederen af te leveren. In deze wereld van just in time delivery kan één breuk in de logistieke bevoorradingsketen voor chaos zorgen.

Voorbeelden van de gevolgen van logistieke miskleunen zijn er genoeg. Toch is het verrassend dat er met de enorme hoeveelheden en het grote aantal transporten niet meer opzienbarende verhalen zijn van logistieke missers. Daarvoor zijn de technologie en digitalisering in grote mate verantwoordelijk. En een belangrijke stelregel daarbij is dat de technologie moet blijven evolueren om chaos in de logistieke sector te voorkomen.

Volumes in de logistiek kunnen van het ene op het andere moment sterk verschillen en zijn heel moeilijk te voorspellen. Tegelijkertijd veranderen lineaire ketens steeds vaker in ingewikkelde netwerken, waardoor het vaak onduidelijk blijft wat de reden is van bepaalde veranderingen. Het resultaat is dat bedrijven voortdurend worden overvallen door wijzigingen in bijvoorbeeld vraagpatronen. Dat is duidelijk zichtbaar in fulfilmentcentra. Het aantal orders dat via webshops binnenkomt, verschilt van dag tot dag en zelfs van uur tot uur. Als de concurrent zijn prijzen verhoogt of als een populair tv-programma een product aanprijst, leidt dat direct tot meer vraag. Bovendien: veel consumenten plaatsen hun orders pas als ze ’s avonds op de bank zitten, waardoor soms minder dan een uur overblijft om die orders te verzamelen, te verpakken en te verzenden.

“De inzet van artificiële intelligentie in combinatie met robuuste hardware biedt uitkomst voor de logistieke keten,” zegt Lisbeth Lashmana, Head of Marketing Europe bij Panasonic Toughbook. “Door het verzamelen, combineren en analyseren van interne en externe data kunnen fulfilmentcentra veranderingen in de vraag vroegtijdig signaleren en de impact op de workload voorspellen. Die informatie komt in overzichtelijke dashboards op het scherm van de handheld van de supervisor, die direct weet of zijn team voor of achter loopt op de planning. Dat stelt hem in staat om tijdig op- en af te schalen, zodat hij op het juiste moment kan beschikken over het juiste aantal medewerkers. Idealiter moeten wijzigingen in de bezetting met een paar vingerbewegingen kunnen worden doorgevoerd.”

Hardware

Digitalisering in de logistiek heeft niet alleen betrekking op de bits en bytes, maar ook op de hardware: de medewerkers op de werkvloer moeten worden voorzien van geschikte hulpmiddelen. Conventionele kantoorapparatuur is niet geschikt, omdat notebooks en tablets bij gebruik op de werkvloer worden blootgesteld aan zware werkomstandigheden en tegen een stootje moeten kunnen. Zelfs met extra beschermhoesjes zijn gewone consumentenapparaten niet ideaal. Robuuste IT-apparaten die zijn gebouwd en getest voor de specifieke condities waarin ze worden gebruikt zijn een veel betrouwbaardere oplossing.

Voor meer informatie: https://business.panasonic.nl/mobile-solutions/producten-en-diensten