Geplaatst door Provincie Zuid-Holland

Laat digitalisering voor je werken!

MKB-Deal Economie 071 – Laat digitalisering voor je werken! is van start gegaan. Een initiatief om ondernemers uit de Leidse regio te helpen met digitaliseren binnen hun bedrijf. Dit wordt gedaan door het aanbieden van workshops, coach-gesprekken en een financiële prikkel in de vorm van een voucherregeling. De MKB-Deal Economie071 is een van de 8 regionale MKB-Deals gesloten door provincie Zuid-Holland. Vrijdag 21 januari bracht gedeputeerde de Zoete, geheel in stijl digitaal een werkbezoek aan de Leidse regio, waar de aanpak en voortgang van de deal centraal stond.

Digitalisering biedt kansen

Yvonne van Delft, voorzitter Economie071 en wethouder economie in Leiden: ‘De uitdagingen waar het mkb op dit moment mee te maken krijgt zijn groot. Vaak ontbreekt het ondernemers aan tijd en geld om stappen te zetten op het gebied van digitalisering. Terwijl daar juist zoveel kansen liggen, die uiteindelijk tijd besparen en meer omzet opleveren. Daarom bieden wij de helpende hand waarin we zo concreet mogelijk worden’.

Activiteiten

Een veelvoorkomende hulpvraag van ondernemers is: waar te beginnen? Daarom is er een veelomvattend programma opgesteld, passend bij de verschillende fases van digitalisering. Zo is er een online digiscan en hulp van mkb-coaches om zich te krijgen op de digitaliseringskansen binnen een bedrijf. Er worden workshops georganiseerd om nieuwe kennis op te doen, zelf aan de slag te gaan en ervaringen uit te wisselen tussen mkb-ondernemers. En er is een voucherregeling: een financiële prikkel om digitaliseringsoplossingen daadwerkelijk uit te voeren met hulp van experts.

Het programma is goed uit de startblokken gekomen: maar liefst 133 ondernemers namen deel aan de eerste twee online bijeenkomsten van de mkb-deal. Medio januari hebben 30 ondernemers de online digi-scan ingevuld en de komende tijd staan er 14 workshops gepland. Bijvoorbeeld donderdag 3 februari: ‘Laat de website of webshop voor je werken’. Een workshop waar de online vindbaarheid, door de inzet van Search Engine Optimization (SEO) centraal staat. Meld je aan(verwijst naar een andere website).

Partners 071-regio

De MKB-Deal Economie 071 maakt dankbaar gebruik van het sterke ondernemersnetwerk in de Leidse regio. Deze deal is tot stand gekomen vanuit een samenwerking tussen de provincie Zuid-Holland, gemeenten Leiden, Katwijk, Leiderdorp, Oegstgeest, Zoeterwoude en ondernemersverenigingen VNO-NCW Bedrijfsleven Rijnland, Ondernemend Leiden, de Koepel van Ondernemersverenigingen in de Leidse regio en de Katwijkse ondernemersvereniging.

Martijn van Pelt, VNO-NCW Bedrijfsleven Rijnland: ‘Ik ben als ondernemer best ongeduldig, maar de totstandkoming van deze deal met zoveel partijen ging verrassend snel. Dit laat zien dat nu het moment is om door te pakken op digitalisering, waarbij cybersecurity een belangrijk centraal thema is.’ Gedeputeerde Willy de Zoete bekrachtigt dit: ‘Economie071 is als economische samenwerking een mooi voorbeeld van hoe partijen elkaar goed weten te vinden en inspelen op actuele ontwikkelingen. Als provincie sluiten wij deze deals om het mkb, de grootste werkgever van de regio, te versterken voor de toekomst. Goed om te zien dat dit resulteert in een concreet regionaal totaalpakket voor ondernemers. Zo is er voor elk wat wils’.

MKB-Deals Zuid-Holland

MKB-Deals zijn bestuurlijke afspraken tussen de provincie, minimaal 3 gemeenten en 1 ondernemersvereniging ter ondersteuning van het lokale mkb. Inmiddels zijn er 8 MKB-Deals gesloten en de eerste projecten gestart. Meer weten? Bezoek www.zuidholland.nl/mkb(verwijst naar een andere website) of neem contact op met Renoe Gajadhar via r.gajadhar@pzh.nl.