Industry Wire

Geplaatst door PubMatic

Dit zijn de trends voor programmatic digital advertising in 2024

PubMatic, een onafhankelijk technologiebedrijf dat een toekomstgerichte supply chain levert voor digital advertising, deelt inzichten in de belangrijkste technologische trends voor programmatic digital advertising in 2024.

Connected TV en mobile video

Consumenten geven voorkeur aan on demand content. De populariteit van streamingsplatformen en Connected TV (CTV) stijgt daarom enorm. Voor het bereiken van kijkers verschuift de aandacht van adverteerders naar CTV. Deze trend zet zich het komende jaar voort, wat leidt tot een aanzienlijke groei in het segment voor TV-advertenties.

Ook neemt het kijkerspubliek op de door ad-supported streamingsdiensten toe. Adverteerders spelen in op deze verschuiving door het toewijzen van budgetten aan platforms die gerichte en meetbare advertentieplaatsingen bieden.

De verwachting is dat CTV als medium voor het consumeren van televisiecontent blijft groeien. Dankzij de ondersteuning van data-driven inzichten voor het bereiken van specifieke publiekssegmenten stijgt de geavanceerde ad-targeting op CTV-platforms. Ook kunnen specifieke publiekssegmenten worden bereikt dankzij de ondersteuning van data-driven inzichten. Programmatic advertising op CTV maakt realtime advertentieplaatsingen en toenemende efficiëntie mogelijk.

Door de toename van smartphones en mobile data is de verwachting dat mobile video advertising een aanzienlijke groei doormaakt in het nieuwe jaar. Men spendeert meer tijd op hun mobiele apparaat. Adverteerders hebben hierdoor meer mogelijkheden om hun doelgroep te bereiken via mobile video ads. Zo optimaliseren ze hun content nog meer voor de mobiele platforms. Ook de consumptie van videocontent stijgt, waarbij korte video’s en livestreams winnen aan populariteit. Personalisatie op basis van user preferences en gedrag wordt nog geavanceerder, waardoor de user experience nog beter wordt.

Snelgroeiend raakvlak tussen retail media en CTV

Retailers integreren CTV in hun advertentiestrategieën met als doel consumenten rechtstreeks op het grote scherm te bereiken. CTV-platforms sluiten de handen ineen met retail brands, waarbij de partijen tv-commercials koppelen aan online winkelmogelijkheden. Verder bieden data-driven samenwerkingen tussen retail en CTV de mogelijkheid tot het aanbieden van gepersonaliseerde advertenties op basis van consumentengedrag en aankoopgeschiedenis.

De impact van inflatie

Advertentiestrategieën veranderen om beter aan te sluiten bij de veranderende bestedingsgewoonten van de consument. Er komt meer aandacht voor waardeproposities en kosteneffectieve advertentiekanalen. Wanneer economische factoren van invloed zijn op het mediaconsumptiepatroon kan er een potentiële verschuiving plaatsvinden in de aandacht van kijkers. Door middel van relevante en aantrekkelijke inhoud in een meer concurrerende en kostenbewuste omgeving kan de aandacht van de consument worden behouden.

De verwachting voor 2024 is dat reclame technologie, waaronder programmatic advertising, zich continu ontwikkelt. Innovaties op het gebied van AI, en zeker als het gaat om creatieve en interactieve ad-formats, maken dat privacy van gebruikers en databescherming continu om aandacht vragen.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht