Geplaatst door Dataiku

Documentaire Data Science Pioneers gaat in première in Jaarbeurs Utrecht

Vandaag gaat de documentaire ‘Data Science Pioneers – Conquering the Next Frontier’ in première in de Jaarbeurs Utrecht. In de film, geïnitieerd door Dataiku, komen 22 Amerikaanse en Europese data scientists van onder meer de BCC, Booking.com, Daimler en Nokia Bell Labs aan het woord over de steeds belangrijker wordende rol van de data scientists als leiders van de AI-revolutie. Nederlandse data scientists die meewerkten aan documentaire zijn onder meer Kia Eisinga van Tomtom en freelance data scientist Longhow Lam.

Data Science Pioneers schetst in een uur de opkomst van de data scientist en de ontwikkeling van de functie naar een van de meest sexy banen van deze eeuw. Ook wordt in gesprek met data scientists besproken wat dit in positieve en negatieve zin doet met de verwachtingen van organisaties die grote ambities hebben met AI. In de documentaire plaatsen echte data scientists hun rol in een realistische context en bespreken zij issues en uitdagingen waar zij in de toekomst verwachten mee te maken te krijgen.

Misverstanden tussen data scientists en collega’s

Dataiku ziet in de praktijk dat er vaak misverstanden zijn tussen data scientists (de mensen die zich dagelijks bezighouden met data) en hun collega’s uit andere delen van de organisatie. Beide hebben doorgaans een ander idee over wat data science (en uiteindelijk AI) zou moeten omvatten en hoe dit eruit moet zien. De documentaire moet er onder meer aan bijdragen om deze misverstanden de wereld uit te helpen en te komen tot een betere samenwerking.

“We hebben deze film gecreëerd om niet alleen data scientists te inspireren, die hopelijk hun dagelijkse successen en uitdagingen erin terugzien, maar ook voor degenen die de wereld van de data scientists niet kennen of niet weten van het bestaan ervan”, vertelt Florian Douetteau, CEO van Dataiku. “Een data scientist is niet een één type persoon met een bepaalde opleiding die in een ivoren toren aan oplossingen voor specifieke problemen werkt. Bij Dataiku geloven we dat meer transparantie en begrip van wie data scientists zijn, wat ze doen en welke rol ze nu en in de toekomst spelen, zal helpen om een positiever en productiever pad te creëren voor de AI-revolutie.”

“Het is bijzonder om een documentaire als dit voor en door data scientists te hebben, maar het is ook waardevol voor iedereen die ervan wil leren en onderdeel wil uitmaken van het volgende hoofdstuk van data en AI”, zegt Luca Maria Aiello, Senior Research Scientist bij Nokia Bell Labs. “Tijdens het bekijken van Data Science Pioneers realiseerde ik me dat het mensen wereldwijd zal helpen elkaar beter te begrijpen en daarmee meer ethische, duurzame en menselijke AI-oplossingen te creëren.”

Data Science Pioneers bekijken

Dataiku organiseert premières in verschillende landen. Naast de vertoning op de Big Data Expo in Utrecht vandaag, is de film de komende maanden te zien in New York, Londen, Sydney en Parijs. Verder wordt het in Nederland vertoond tijdens deze events waarvoor iedereen zich kan inschrijven:

Woensdag 2 oktober bij Epicenter

Donderdag 10 oktober bij TomTom

Woensdag 23 oktober bij Growth Tribe

Woensdag 27 november bij de EGG conferentie

Ook is het mogelijk om een exclusieve vertoning van de film aan te vragen. Voor meer informatie: https://www.datascience.movie/.