Geplaatst door L&DJ PR

Doorbraak in enterprise architectuur en informatiemanagement

Baarn, 21 januari 2013 – Softwareleverancier USoft en professor Dr.ir. Jan Dietz, directeur van Sapio, werken samen om voor hun klanten te bewerkstellingen dat implementaties van applicaties, goedkoper en sneller uitgevoerd worden. Hierdoor zijn organisaties in staat om in de huidige marktsituatie snel en effectief in te spelen op veranderingen en klantwensen. De gekozen aanpak is gebaseerd op de DEMO-methode, ontwikkeld door professor Dr.ir. Jan Dietz aan de Technische Universiteit van Delft.

Door de DEMO-methode onder te brengen in de software die USoft ontwikkeld heeft voor het vastleggen van bedrijfsprocessen en business requirements (URequire Studio), is een platform ontwikkeld (UDemo) waarop organisaties hun enterprise architectuur in samenhang met processen en requirements kunnen vastleggen. Hierdoor wordt het voor het eerst mogelijk om eenduidig, compleet en consistent de organisatie en haar eisen en wensen te beschrijven.

De totaaloplossing UDemo brengt software en kennis samen. Klanten krijgen een opleiding in DEMO, waarin zij leren hoe ze volgens deze methode een organisatie in kaart kunnen brengen. De resultaten worden vervolgens in UDemo vastgelegd, waarbij de processen en business requirements automatisch gekoppeld worden aan de business architectuur. Hierdoor ontstaat volledige inzage in de klantwens. Maarten Witvliet, sales executive bij USoft: ‘Met deze doorbraak zijn we nu in staat om de business en IT echt samen te brengen, wat leidt tot een substantiële kostenreductie en een kortere time-to-market.’
Handelen van mensen centraal
DEMO, (Design & Engineering Methodology for Organizations), is een methode voor het ontwerpen, inrichten, splitsen en koppelen van organisaties, inclusief de toepassing van IT daarbij. Het handelen van mensen staat in DEMO centraal. De methode haalt de essentie van een organisatie naar boven. Jan Dietz zegt hierover: ‘Om in IT-projecten de requirements vast te stellen, wordt de toekomstige gebruikers meestal gevraagd wat ze nodig hebben. Dat werkt niet. UDemo geeft inzicht in de essentie van de organisatie die een toekomstig informatiesysteem moet ondersteunen. Op basis hiervan kunnen de juiste requirements opgesteld worden, eenduidig, objectief en compleet.’

Over USoft B.V.
USoft stelt met zijn software mensen en organisaties in staat om enterprise architectuur, bedrijfsprocessen en business requirements op een eenduidige, consistente en geïntegreerde wijze vast te leggen. De software wordt wereldwijd gebruikt door meer dan 10.000 gebruikers bij onder andere Achmea, AgentschapNL, AkerSolutions, Eno, ITV, KLM en Sandd. Voor meer informatie over USoft, bezoekt u www.usoft.com.

Over Sapio B.V.
Sapio levert opleidingen en diensten op het gebied van enterprise engineering, het vakgebied dat wordt ontwikkeld door het onderzoeksnetwerk CIAO! (www.ciaonetwork.org). DEMO is een pioniermethode in enterprise engineering, beheerd door het Enterprise Engineering Institute (www.ee-institute.com). Voor grote opdrachten werkt Sapio samen met partners in het EE-consortium (www.ee-consortium.com). DEMO wordt in Nederland onder andere toegepast bij KLM, Skyteam, Koninklijke Marechaussee, Achmea, Van Lanschot Chabot, gemeente Haarlem, Rijkswaterstaat, en de gehele sector grond- weg- en waterbouw. Ga voor meer informatie naar www.sapio.nl.