Geplaatst door Draka

Draka geeft kennisboost aan nieuwe generatie e-installateurs

EMMEN – Draka ondersteunt als hoofdsponsor de vakwedstrijden elektrotechniek van WorldSkills Netherlands. Op 25 november ondertekenden Erik van der Zwan, algemeen directeur WorldSkills Netherlands, en Toine Verschuur, commercieel directeur Draka, hiervoor een sponsorcontract. Twee schoolseizoenen lang zal Draka mbo-studenten en hun docenten volop bijstaan met expertise en middelen. De elektrobranche staat bol van innovatieve ontwikkelingen. Door actief in het onderwijs te participeren, houdt Draka de nieuwe generatie e-installateurs en hun docenten up-to-date.

WorldSkills Netherlands zet zich sinds 2001 in om vakmanschap en beroepsonderwijs onder jongeren te stimuleren. Zo organiseert de stichting jaarlijks nationale vakwedstrijden voor vmbo’ers en mbo’ers op vele terreinen, waaronder elektrotechniek. Dat gebeurt in samenwerking met onderwijs en bedrijfsleven. Draka is al meerdere jaren sponsor van de finales van de vakwedstrijden. Het nieuwe sponsorcontract gaat echter veel verder.

Kennis en middelen

De sponsoring van Draka bestrijkt naast de finales ook het hele voortraject, inclusief kwalificatierondes. Ook is haar inbreng veel breder, omdat nu meer middelen én kennisoverdracht zijn inbegrepen. Zo is Draka mede-organisator van de Challenges, die WorldSkills Netherlands voor de eerste keer organiseert en waarin studenten elkaar als voorbereiding op de vakwedstrijden uitdagen. Hiervoor stelt Draka naast VD-draad ook kabelborden en statafels van oude haspels beschikbaar. De opdrachten die Draka onder andere in dit programma verwerkt, helpen studenten zich voor te bereiden op de vakwedstrijden.

Voor docenten verzorgt Draka diverse presentaties (onder andere over duurzaamheid) alsmede instructies en masterclasses. Met de masterclasses kunnen docenten hun lessen aanvullen om studenten op de hoogte te houden van de nieuwste innovaties.

Technische expertise

“Dit contract is een logische volgende stap om onze betrokkenheid bij elektrotechnisch vakonderwijs te vergroten”, zegt Verschuur. “Wij willen meer doen dan incidenteel presentaties en kabels voor scholen verzorgen, zoals nu het geval is. Door studenten kennis bij te brengen en docenten te ondersteunen, kunnen we hen up-to-date houden. Draka beschikt met haar 110 jaar ervaring en als onderdeel van de grootste kabelfabrikant ter wereld over enorm veel expertise. Wij vinden het onze verantwoordelijkheid om als marktleider en expert onze kennis te delen. Ook omdat de studenten van nu de beslissers van morgen zijn. Tegelijkertijd geven wij met deze sponsoring in lijn met de VN-duurzaamheidsdoelen invulling aan onze sociale ambities om in de lokale samenleving te investeren.” De sponsoring, waarbij Draka diverse experts inschakelt, wordt dan ook heel enthousiast binnen haar eigen organisatie ontvangen.

Sponsoring onmisbaar

WorldSkills Netherlands juicht de betrokkenheid van Draka zeer toe. “Waar bedrijven aanhaken, kunnen wij meer impact maken. Toch hebben we lang niet voor elke wedstrijd een hoofdsponsor en ook niet elke sponsor levert zo’n complete bijdrage als Draka. Dat zij met name de zware vakwedstrijden over de hele breedte, met kennis en middelen, helpen vormgeven, is vrij uniek”, aldus Van der Zwan. “Wij zijn erg blij dat Draka deze verantwoordelijkheid pakt en ons helpt om jongeren te stimuleren een vak te kiezen waarin ze met hun hoofd en handen kunnen werken. Met Draka als partner kunnen wij het niveau opkrikken en beter laten aansluiten bij de praktijk.” De sponsoring van Draka richt zich primair op het mbo, maar heeft ook spin-off op het vmbo.