Industry Wire

Geplaatst door SAS

E-business specialist H@ND realiseert self service Business Intelligence met SAS Visual Analytics

H@ND ontwikkelt systemen voor het verwerken van e-value producten zoals cadeaukaarten, telefoonkaarten en andere virtuele waardeproducten. De kassasystemen van cadeaukaartverstrekkers zijn daarvoor op het H@ND-platform aangesloten. Om de organisatie beter aan te sturen en de performance in kaart te brengen koos H@ND enkele jaren geleden voor een Business Intelligence-oplossing van Cognos. Theo Snijder, algemeen directeur van H@ND: “Het doel was om de afhankelijkheid van onze IT-afdeling te verkleinen zodat gebruikers zelf met de informatie aan de slag kunnen. Helaas moesten voor verschillende vraagstellingen regelmatig nieuwe kubussen aangemaakt worden. Dit bracht juist afhankelijkheid en starheid met zich mee en sloot helemaal niet aan bij ons doel.”

Snijder besloot zich te oriënteren op alternatieven, zag een demo van SAS Visual Analytics en werd enthousiast: “Dit is waar we naar op zoek waren. SAS Visual Analytics geeft ons veel flexibiliteit. Je kunt heel snel informatie op verschillende manieren weergeven. Je hebt zelf de controle. Dit maakt de software heel gebruiksvriendelijk.” H@ND implementeerde SAS Visual Analytics en merkt dat de betrokkenheid en afhankelijkheid van de IT-afdeling sterk is verminderd. Deze kan zich nu richten op nieuwe ontwikkelingen en innovatie. Verder kan Snijder sneller sturen op processen omdat data direct inzichtelijk is.

Met SAS Visual Analytics speelt SAS in op de toenemende vraag naar het kunnen toepassen van analytics door eindgebruikers ofwel self service analytics, in combinatie met visualisatie. Het stelt organisaties in staat de kracht van SAS Analytics toe te passen op grote hoeveelheden gegevens om vervolgens nieuw verkregen inzichten direct te delen met relevante interne of externe partijen via een webinterface of mobiel via een iPad.

“Het is voor ons bedrijf vanzelfsprekend van belang dat klanten zoveel mogelijk transacties doen met de e-value producten”, zegt Snijder Door met SAS Visual Analytics informatie over het productportfolio van klanten inzichtelijk te maken, helpt H@ND klanten nu ook meer omzet te genereren. “We kunnen bijvoorbeeld voor een retailketen met 300 filialen de prestaties van de vestigingen tegen elkaar afzetten. De mobiele beschikbaarheid van SAS Visual Analytics is daarbij ook een groot voordeel. Onze commerciële mensen kunnen straks samen met de klant naar de informatie kijken en inzichten op een aantrekkelijke manier presenteren. Dit spreekt enorm tot de verbeelding”, besluit Snijder.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht