Economisch potentieel agentic AI bedraagt $450 miljard, maar benutting ervan vereist wel meer vertrouwen en betere chemie tussen mens en AI-technologie

AI-agents kunnen tegen 2028 tot $450 miljard aan economische waarde opleveren via omzetgroei en kostenbesparingen, maar grootschalige toepassing blijft vooralsnog uit.
Het vertrouwen in volledig autonome AI-agents is het afgelopen jaar gedaald van 43% naar 27%, mede door zorgen over privacy en ethiek.
Toch wordt verwacht dat AI-agents binnen drie jaar betrokken zullen zijn bij de meeste zakelijke taken, waarbij effectieve samenwerking tussen mens en agent naar verwachting de betrokkenheid van mensen bij waardevolle taken met 65% zal verhogen.
Agentic AI heeft het potentieel om tegen 2028 tot $450 miljard aan economische waarde te genereren. Ondanks sterke vooruitgang heeft slechts 2% van de organisaties AI-agents op schaal geïmplementeerd. Ook neemt het vertrouwen in deze technologie af. Organisaties ontdekken dat AI-agents het meeste effect hebben wanneer mensen actief betrokken blijven. Bijna driekwart van de leidinggevenden zegt dat de voordelen van menselijk toezicht opwegen tegen de kosten. Zo’n 90% van de leidinggevenden beschouwt menselijke betrokkenheid bij AI-gestuurde processen als positief of kostenneutraal. Dat blijkt uit het nieuwste rapport van het Capgemini Research Institute: “Rise of agentic AI: How trust is the key to human-AI collaboration”. Vertrouwen en menselijk toezicht zijn cruciaal om het potentieel van agentic AI te realiseren. De kloof tussen intentie en gereedheid vormt nu een van de grootste obstakels om de potentiële economische waarde van $450 miljard te benutten.
Agentic AI is een van de snelst opkomende technologische trends, maar organisaties bevinden zich nog in de beginfase. Bijna een kwart is gestart met pilots en 14% is begonnen met implementatie. De meerderheid van de respondenten zit nog in de planningsfase. Dit staat in contrast met de ambitie van het leiderschap: 93% gelooft dat opschaling van AI-agents binnen 12 maanden concurrentievoordeel oplevert, maar bijna de helft heeft nog geen implementatiestrategie.
“Het economische potentieel van AI-agents is aanzienlijk, maar om deze waarde te realiseren is meer nodig dan technologie alleen,” zegt Franck Greverie, Chief Portfolio & Technology Officer bij Capgemini. “Succes vereist een strategische transformatie van mensen, processen en systemen. Vertrouwen opbouwen in AI is essentieel, door ethiek en veiligheid vanaf het begin te integreren. Ook moeten organisaties zich herstructureren om effectieve samenwerking tussen mens en AI mogelijk te maken.”
Organisaties zetten in op transparantie nu het vertrouwen in agentic AI afneemt
Het vertrouwen in volledig autonome AI-agents is het afgelopen jaar sterk gedaald, van 43% naar 27%. Twee op de vijf leidinggevenden vinden dat de risico’s van AI-agents zwaarder wegen dan de voordelen. Slechts 40% vertrouwt AI-agents om taken zelfstandig uit te voeren.
Toch blijkt uit het rapport dat vertrouwen toeneemt naarmate organisaties verder komen in de implementatie: 47% van de organisaties in de implementatiefase heeft bovengemiddeld vertrouwen, tegenover 37% in de verkennende fase. Transparantie, duidelijkheid over besluitvorming en ethische waarborgen zijn daarom prioriteit.
Chemie tussen mens en AI is essentieel voor duurzame adoptie
De echte belofte van agentic AI ligt in het aanpakken van de belangrijkste zakelijke uitdagingen en het herdefiniëren van werk. Binnen 12 maanden verwacht meer dan 60% van de organisaties teams te vormen waarin AI-agents menselijke capaciteiten aanvullen. AI-agents worden daarmee teamleden in plaats van alleen tools.
70% van de organisaties denkt dat AI-agents herstructurering vereisen, wat leidt tot herziening van rollen, teams en processen. AI-agents leveren de meeste waarde wanneer mensen betrokken blijven. Effectieve samenwerking leidt naar verwachting tot 65% meer betrokkenheid bij waardevolle taken, 53% meer creativiteit en 49% hogere werknemerstevredenheid.
Nu is het moment om op te schalen
De $450 miljard aan potentiële waarde omvat zowel omzetgroei als kostenbesparing, mogelijk gemaakt door (semi-)autonome AI-agents. Organisaties die AI op schaal implementeren, kunnen gemiddeld $382 miljoen genereren in drie jaar, tegenover $76 miljoen bij beperkte toepassing.
AI-agents zullen op korte termijn vooral worden ingezet in klantenservice, IT en sales. Later volgen ook operations, R&D en marketing. Momenteel is slechts 15% van de processen (semi-)autonoom, maar dit zal naar verwachting stijgen naar 25% in 2028. De meeste agents functioneren nu nog als assistenten of copiloten.
AI-gereedheid blijft een uitdaging
De meeste organisaties zijn nog niet klaar om agentic AI op schaal toe te passen. 80% mist volwassen AI-infrastructuur en minder dan 20% heeft de data op orde. Zorgen over privacy, bias en transparantie zijn wijdverspreid, maar slechts een minderheid onderneemt actie. Zo noemt 51% privacy als grootste zorg, maar slechts 34% neemt maatregelen. Slechts de helft van de leiders begrijpt wat AI-agents kunnen en nog minder weten op welke gebieden AI-agents beter presteren dan traditionele automatisering. Om het volledige potentieel te benutten, moeten organisaties daarom verder kijken dan de hype en hun processen, modellen en structuren herontwerpen, met een juiste balans tussen autonomie en menselijke betrokkenheid.
Over het onderzoek
Het Capgemini Research Institute ondervroeg 1.500 leidinggevenden van organisaties met een jaaromzet van meer dan $1 miljard in 14 landen en 13 sectoren. Alle organisaties zijn gestart met agentic AI. De enquête vond plaats in april 2025. 60% van de respondenten werkt in data- en AI-functies, 40% in andere bedrijfsfuncties.
Over Capgemini
Capgemini is wereldwijd partner van bedrijven die hun business willen transformeren en managen om de dubbele transitie naar een digitale en duurzame wereld te versnellen. Hierbij wordt tastbare waarde gecreëerd voor bedrijven en de samenleving. Het is een maatschappelijk verantwoorde en diverse groep van 340.000 mensen in meer dan 50 landen. Met een sterke traditie van ruim 55 jaar, ontsluit Capgemini de waarde van technologie om een breed scala aan zakelijke behoeftes van zijn klanten te vervullen. Het levert end-to-end dienstverlening en oplossingen van strategie en design tot engineering. Dit gebeurt door gebruik te maken van AI, generative AI, cloud, data en data, gecombineerd met sectorexpertise en een partner ecosysteem. De Group behaalde in 2024 een omzet van 22,1 miljard euro. Get the Future You Want | www.capgemini.nl
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.