Eerste grote uitrol van beacons in Nederland

Laren, 17 april 2014 – Retail, marketing en technologische vakpers, zowel internationaal als in Nederland, schrijven de laatste maanden met regelmaat over de potentie van de zogenaamde iBeacon technologie. Het wordt betiteld als de mogelijke gamechanger voor retailers. In Nederland wordt deze technologie alleen nog maar in een paar kleinschalige projecten toegepast, zoals bijvoorbeeld in het Groninger Museum. De eerste grote uitrol van beacons in ons land zal via Spaarspot plaats gaan vinden. De start-up verwacht nog dit jaar ruim 5.000 beacons te plaatsen bij grote en middelgrote retailketens maar ook bij kleine winkeliers. Winkels die zijn uitgerust met deze beacons kunnen bezoekers van hun winkels dan via de mobiele spaarapp van Spaarspot belonen met punten, die vervolgens ingewisseld kunnen worden voor cadeaukaarten en andere leuke prijzen. Spaarspot maakt als eerste bedrijf in Nederland gebruik van beacons van Sonic Notify, marktleider in de Verenigde Staten.
In de Verenigde Staten is de uitrol van beacons bij retailers al op gang gekomen. Retailers als Macy’s, Best Buy en Target laten klanten sparen en genieten van aanbiedingen via de beacons van Shopkick. De Nederlandse start-up Spaarspot is het eerste bedrijf in Nederland op dit gebied. Oprichter van Spaarspot Marlon van der Meer: “Retailers willen meer bezoekers in hun winkel. De ervaringen met de eerste initiatieven waar beacons worden ingezet in de Verenigde Staten zijn veelbelovend.”
L’Oréal, Sony, Levi’s, Pampers, Oreo
Naast retailers, winkeliers en gemeentes hebben ook grote consumentenmerken interesse in Spaarspot. Van der Meer: “Niet alleen voor winkels maar ook voor merken zal Spaarspot voor meer merkbeleving en meer verkopen zorgen. De consument kan namelijk ook punten verdienen door in de App producten te bekijken en te spotten of door in een winkel een streepjescode te scannen van een product die in de App staat.” Grote merken als L’Oréal, Sony, Levi’s, Pampers en Oreo maken in de Verenigde Staten al gebruik van een onafhankelijk spaarprogramma zoals Spaarspot.
Spaarspot is de eerste mobiele applicatie waarmee de consument via zijn smartphone punten kan verzamelen door simpelweg een winkel binnen te lopen of tv te kijken. Spaarspot maakt gebruik van audioverificatie, locatieherkenning en beacons op basis van bluetooth (iBeacon). Deze gecombineerde toepassing maakt het mogelijk om spaarders te herkennen en punten toe te kennen. Omdat Spaarspot een onafhankelijk spaarprogramma is, kan iedere winkel(keten) en elk merk meedoen. Voor consumenten is het gebruik gratis. Gespaarde punten kan men inwisselen voor hoofdzakelijk cadeaukaarten, maar ook andere spaardoelen zoals een Mini of een vakantie. Kleinere spaardoelen kunnen snel gerealiseerd worden. De Spaarspot App zal binnenkort verkrijgbaar zijn via Google Play en Apple App Store.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.