Eerste software die met slimme algoritmes de CO2 footprint en bedrijfskosten terugdringt

De Amsterdamse startup Spense heeft – naar eigen zeggen: de allereerste – software ontwikkeld om contracten voor mkb-bedrijven te optimaliseren op de prijsklasse, het duurzaamheidsniveau en de mate van flexibiliteit. Het gaat om allerlei contracten voor bijvoorbeeld nieuwe leaseauto’s, verzekeringen, energie, telefonie, drukwerk en nog veel meer.
‘We merken dat contracten vaak slecht beheerd worden en mensen ze daarom maar door laten lopen. Dit terwijl er veel duurzamere en beter geprijsde alternatieven zijn ’ zegt medeoprichter Lex la Gro (29). Dat was voor de heren in 2019 het teken om een oplossing te gaan ontwikkelen die weinig tijd kost en mensen juist helpt om betere keuzes te maken voor bedrijfsmiddelen die alle ondernemers nodig hebben.
Spense maakt gebruik van optical character recognition (OCR) en vormen van kunstmatige intelligentie waarmee je bijvoorbeeld een leasecontract automatisch kunt laten scannen op zaken als prijs, type auto en de opzegdatum. Dit alles om ervoor te zorgen dat gebruikers een contract enkel eenvoudig hoeven te uploaden en dus zelf niets meer hoeven in te voeren en direct weet hoe een contract scoort.
Vervolgens ontvangen gebruikers notificaties wanneer contracten aflopen en gebruikt de startup een eigen ontwikkeld algoritme dat automatisch verschillende aanbiedingen vergelijkt op duurzaamheid, CO2-uitstoot en prijs. Daarmee, in combinatie met een leveranciersnetwerk van 150 partners, biedt Spense de best passende offerte op het juiste moment.
‘Wij voorzien dat bedrijven de komende vijf tot tien jaar achter zullen blijven ten opzichte van hun concurrenten, omdat ze niet goed kunnen uitleggen hoe hoog hun footprint is of waarom men (nog) niet voor duurzamere bedrijfsmiddelen kiest’ zegt medeoprichter Noël Seegers (30). Daarmee doelt Seegers op de komende deadline voor bijvoorbeeld energie in bedrijfsgebouwen (2023) met zeer ingrijpende gevolgen, maar ook de algehele trend om steeds bewuster lokaal in te kopen of samen te werken.
Het doel van Spense is om contractmanagement eenvoudig en transparant aan te bieden aan het mkb. Daarom hebben zij een eenvoudige maandabonnementen van € 100, € 200 of € 300 per maand gerelateerd aan het aantal fte’s binnen een bedrijf.
‘Ons doel is om voor een toegankelijk tarief een soort virtuele inkoper te bieden aan het mkb’, zegt la Gro. Hij doelt hiermee op het punt dat veel bedrijven geen inkoper in dienst nemen omdat het zich onvoldoende loont, daarom verhelpt Spense dit probleem met software in een abonnementsvorm.
De ondernemers lanceerden hun app in juni 2020. Seegers: ‘De software is natuurlijk nooit af, maar we kunnen dagelijks nieuwe functies releasen. Dit is in ieder geval de ready-to-scale-versie en wij zijn klaar om nog veel meer ondernemingen te helpen’.
Over Spense
Spense is de slimste tool voor het aanvragen en vergelijken van duurzame zakelijke offertes met de huidige contracten van bedrijven als vertrekpunt. Spense is opgericht in 2019 en inmiddels actief voor ondernemers in heel Nederland. Hun missie is het altijd bieden van een passende offerte op het juiste moment en daarmee aandacht te vestigen op de duurzame variant voor hun bedrijfsmiddelen.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.