Industry Wire

Geplaatst door Datamotive - De Mobility Commerce Suite

Emil Frey Nederland kiest voor Webstores’ Datamotive

Emil Frey Nederland, één van de grootste automotive retail organisaties van Nederland, en Webstores Digital Partner, marktleider binnen de Automotive branche op het gebied van de realisatie van digitale platformen, gaan een unieke langdurige partnership aan.

Webstores is in 2022 gestart met de realisatie van Datamotive I Mobility Commerce Suite als Software-as-a-Service (SaaS) oplossing voor de Automotive branche. Deze unieke samenwerking met Emil Frey zal bijdragen aan de verkorting van de time-to-market voor Datamotive.

Turbulente tijden voor Automotive Retail
“Datamotive is eigenlijk een direct uitvloeisel van de dynamiek en actuele ontwikkelingen binnen de Automotive branche”, vertelt Henri Willems, commercieel directeur van Webstores. Webstores is als digital partner al meer dan 20 jaar actief in de Automotive branche en gespecialiseerd in de realisatie van onderscheidende, maatwerk websites voor vooraanstaande spelers in de markt als Hedin Automotive, Wensink Automotive en vele anderen. Met een team van ruim 50 digitale professionals is Webstores actief vanuit Hardenberg en Zwolle.
“Automotive retail verandert. Zo zijn overnames en consolidaties aan de orde van de dag en is schaalvergroting nodig om bestaansrecht te houden. De branche heeft bovendien te maken met leveringsproblemen, de opkomst van elektrificatie en het agentuur-model dat door fabrikanten richting het kanaal gepusht zal worden. Turbulente tijden dus, die vragen om wendbaarheid, snelheid en flexibiliteit.” Met Datamotive biedt Webstores een duurzame oplossing om binnen no ­time een digitaal automotive platform te lanceren met unieke styling en alle wenselijke lokale integraties. ‘We werken daarbij vanuit een abonnementsmodel. Dat is echt uniek in de Nederlandse markt”, aldus Henri Willems.

Partner met branchespecifieke kennis
Emil Frey Nederland NV is één van de grootste automotive retail organisaties van Nederland en vertegenwoordigt in Nederland zeventien verschillende automerken. De retailorganisatie is altijd op zoek naar de beste partners om haar merkdealers verder te faciliteren en ondersteunen. “Ekris en Pouw werken al geruime tijd met Webstores. We wisten dus dat het qua kwaliteit, maar ook wat betreft cultuur en mentaliteit wel goed zat. Toen in gesprekken de ontwikkeling van de SaaS oplossing Datamotive op tafel kwam, zagen we mogelijkheden onze samenwerking nog verder uit te breiden. Wij geloven dat een SaaS oplossing de mogelijkheid biedt snel en adequaat in te spelen op alle veranderingen in de markt daarbij gebruik makend van de laatste technologische ontwikkelingen”, vertelt bestuursvoorzitter Simon Luijckx van Emil Frey. “Wat wij zochten was een volwassen digitale partner met branche specifieke kennis die ons kan uitdagen, maar die ook begrijpt hoe belangrijk de integratie van online in bestaande processen en systemen is. Met Webstores en de oplossing Datamotive geloven we erin die partner gevonden te hebben.”

Versnellen voor breed gebruik
Vanuit de samenwerking met Emil Frey Nederland zal Webstores de versnelling van de realisatie van Datamotive gaan borgen. De verwachte oplevering van de eerste versie van Datamotive ligt naar verwachting in het tweede kwartaal van 2023. “Onze doelstelling is om halverwege dit jaar de eerste platforms te gaan lanceren”, zegt Henri Willems die benadrukt dat Emil Frey na lancering van Datamotive geen andere privileges of rechten heeft afgedwongen dan elke mogelijke toekomstige deelnemer. “Webstores blijft volledig eigenaar van Datamotive, met een eigen development team, een autonome organisatie en een duidelijke roadmap voor doorontwikkeling. Uiteraard gevoed door de input van de deelnemende dealers.

Meer informatie?
Kijk dan op datamotive.nl

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht