Industry Wire

Geplaatst door Mercateo Nederland B.V.

Europees internetbedrijf Mercateo als model bij het MIT in de VS

Mercateo oprichter en voormalig McKinsey consultant, Sebastian Wieser, sprak op uitnodiging van het Massachusetts Institute of Technology (MIT) op het ‘Platform Strategy Executive Symposium’ van het MIT Media Lab over platform strategieën en netwerkmodellen. Eind juli presenteerde hij aan de elite-universiteit in Boston voor 100 topmanagers, wetenschappers en branchejournalisten over de netwerkwerkeffecten van het B2B-platform Mercateo. Ook experts van ondernemingen, zoals Cisco en Salesforce en Academici deelden hun visie over ‘de economics of platform-centered markets’.

Mercateo’s netwerkeffecten en mechanismen

Onderwerpen van het MIT symposium waren platform- en netwerkeffecten, die niet alleen de groei van ondernemingen zoals Facebook en Google bepalen. Het van oorsprong Duitse e-commerce bedrijf Mercateo wordt bij het MIT ook gezien als één van de modellen met potentie, omdat Mercateo zelfversterkende dubbelzijdige netwerkeffecten tussen klanten en leveranciers genereert, waardoor zij zich wederzijds tot gebruik van het e-Procurement platform motiveren.

Voor ondernemingen maken de efficiënte procurementprocessen en het omvattende Mercateo assortiment in C-artikelen het aantrekkelijk om hun raamcontractleveranciers te motiveren hun producten via het Mercateo platform beschikbaar te stellen. Deze leveranciers hebben naast hun klant-specifieke raamcontractcatalogus ook de mogelijkheid het open assortiment van Mercateo te complementeren en zo meer omzet te genereren. “Dit deel van onze netwerkstrategie heeft geleid tot een omzetgroei van meer dan 30%”, aldus Sebastian Wieser.

Omgekeerd nemen leveranciers hun raamcontractklanten mee naar het platform. ”Zij doen dit terwijl ze hier eventueel meer concurrentie ervaren, want Mercateo beloont ze hiervoor. Leveranciers krijgen voor meegebrachte klanten een zogenaamde Last-Call-Optie voor het geven van de beste prijs en kunnen zo ervoor zorgen dat ze de orders van hun klanten daadwerkelijk binnenhalen en de omzet in hun raamcontractassortiment zekerstellen. Dus leveranciers die actief en als eerste een nieuwe klant naar Mercateo brengen hebben een relatievoordeel, welke anders verloren kan gaan aan een concurrent”, verklaard Wieser tijdens zijn presentatie.

Efficiënt en voordelig voor leveranciers en klanten

De technische mogelijkheden om klanten, leveranciers en partners met elkaar te verbinden heeft Mercateo met een investering van meer dan 400 manjaren gecreëerd. “Ons team van softwareontwikkelaars en specialisten creëert naast innovatieve zoek- en e-Procurement functies, dagelijks nieuwe koppelingen”, aldus Wieser. Dit brengt voor iedereen in het netwerk voordelen. Voor klanten maakt Mercateo het inkoopproces efficiënter. Door het koppelen van hun raamcontractleveranciers aan het branche-overkoepelende assortiment van Mercateo kan er een platform gebruikt worden voor de gehele inkoopbehoefte. Hiermee wordt de inkoop op één platform gebundeld, het aantal crediteurs gereduceerd en inkooptransparantie gerealiseerd. Leveranciers kunnen via één uniform systeem hun klanten efficiënt beheren, goedkeurings- en vrijgaveprocessen voor elektronische catalogi automatiseren en complexe transacties, zoals Cashback of Mercateo Auction, efficiënt implementeren en zo ook hun klantenrelaties versterken.

Resonantie: overtuigend platformconcept

“Mercateo is een fascinerend voorbeeld voor platformontwikkeling/evolutie. Zij innoveerden: hun marktplaats, leveranciersrelaties en prijsstelling”, twitterde George Westerman, Professor van de MIT Sloan School of Management, nog tijdens het Symposium in het Engels.

Over MIT

Het Massachusetts Institute of Technology (MIT) is één van de meest prestigieuze universiteiten ter wereld gelegen in Cambridge, Massachusetts, Verenigde Staten. Het MIT is opgericht in 1861 en heeft momenteel 32 academische afdelingen met een sterke nadruk op wetenschappelijk, technisch en technologisch onderwijs en onderzoek. De bekendste zijn onder andere het MIT Media Lab, Het Computer Science and Artificial Intelligence Laboratory en de MIT Sloan School of Management. Het MIT Media Lab is opgericht in 1985 als een interdisciplinaire onderzoeksinstelling gewijd aan projecten op het gebied van convergentie van technologie, multimedia en design. Afgestudeerden van het MIT zijn onder andere bekende politici, schrijvers, astronauten, wetenschappers en topfunctionarissen.

Over Mercateo

Mercateo is hét online inkoopplatform voor de zakelijke markt in Europa. Op www.mercateo.nl kiezen zakelijke eindgebruikers uit een assortiment van meer dan 700.000 artikelen. Op www.mercateo.com zijn zelfs 9,7 miljoen artikelen beschikbaar voor de Duitse markt. Het continue groeiende assortiment is divers en dekt binnen 12 hoofdcategorieën niet alleen de vraag naar algemeen zakelijke benodigdheden, zoals ICT producten of kantoorbenodigdheden, maar het omvat ook gespecialiseerde categorieën, zoals industriële of medische benodigdheden.

Innovatieve functionaliteiten, waaronder de Mercateo Zoekfunctie, Mercateo BestBasket, klant-specifieke views, elektronische koppelingen en het digitale vrijgaveproces Mercateo AproveNow, maken het platform tot een e-Procurement oplossing die de inkoopprocessen van ondernemingen efficiënter maakt. Voor het gebruik van Mercateo is geen installatie van extra software nodig. Tot het klantenbestand behoren naast kleine en middelgrote bedrijven ook internationale concerns.

Mercateo is actief in Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk, Italië, Tsjechië, Polen, Slowakije, Hongarije, de UK en Ierland. Het bedrijf telt momenteel meer dan 300 medewerkers. In 2012 bedroeg de omzet 130 miljoen euro, een stijging van 18 procent ten opzichte van 2011.

Kijk op: http://www.mercateo.nl/corporate/pers-en-media/persberichten/europees-internetbedrijf-mercateo-als-model-bij-het-mit-in-de-vs/ voor meer informatie.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht