Geplaatst door NIMA

Finalisten NIMA Awards 2013 bekend

Na uitvoerig beraad van de jury zijn de finalisten bekend voor de NIMA Awards 2013. De jury had hiervoor onder andere uitgebreide casebeschrijvingen ter beschikking van Senior Marketing Professionals (SMP’ers) die de genomineerden hebben geïnterviewd. Op donderdag 16 januari wordt de uiteindelijke winnaar per categorie tijdens de NIMA Awards bekendgemaakt.

Het evenement is een trotse traditie geworden van NIMA waarbij marketeers het marketingvak en de geleverde prestaties van het afgelopen jaar vieren. Marketing is een essentieel onderdeel voor het behalen van de bedrijfsdoelstellingen. Marketing is ondernemen. En ondernemen is risico’s durven nemen, in het diepe springen. Met je kop boven het maaiveld. Maar ook springen naar het volgende niveau in de Product lifecycle.

Onderstaande bedrijven hebben laten zien te durven ‘jumpen’ en zijn mede hierdoor finalist in de categorieën MarketingLaunch, MarketingNext en MarketingCompany:

MarketingLaunch
1. Peerby
2. Waka Waka
3. Hutspot Amsterdam

Deze organisaties inspireren met een onderscheidende introductie in de Nederlandse markt met aantoonbaar goede (begin-)resultaten. Duidelijke succeskenmerken van deze categorie zijn: creativiteit in strategie, unieke klantwaarde, groeiend marktaandeel, ‘high ideals’, gezamenlijke waardecreatie en vernieuwing in marktsegment of productcategorie.

MarketingNext
1. Tony’s Chocolonely
2. CitizenM
3. Amsterdam Dance Event

Deze organisatie hebben de afgelopen jaren laten zien succes te kunnen kapitaliseren. Ze hebben op het juiste moment aanpassingen doorgevoerd en kennen hierdoor inmiddels de klappen van de zweep. Deze organisaties roepen met hun aanpak vertrouwen op vanwege kanaalkeuze, doelgerichtheid, waardepropositie en aantoonbare performance. Merkbeleving wordt een koopmotief.

MarketingCompany
1. Bol. com
2. KLM
3. DSM

Binnen deze organisaties speelt marketing al jaren een duidelijke, leidende rol in het bepalen van visie, purpose, strategie en bedrijfsvoering. De organisaties worden door anderen als voorbeeld gezien. Merkbeleving kan een koopmotief zijn. Het marketingteam heeft de afgelopen jaren vele succesvolle innovaties doorgevoerd, bruggen gebouwd tussen waardeketen, interne functiegebieden, consumenten/klanten en stakeholders/omgeving. Daarnaast dragen de organisaties bij aan de promotie van het marketingvak doordat ze hun marketingvisie actief uitdragen en kennis delen (met als doel kennis te vermenigvuldigen).

Meer informatie over de awards en de uitreiking is te vinden op de event website.

Over NIMA
Het Nederlands Instituut voor Marketing (NIMA) is het ontwikkelinstituut voor professionals die zich willen ontwikkelen op het gebied van marketing, communicatie, sales en marktonderzoek. Om deze ontwikkeling te stimuleren kan de marketeer op ieder gewenst moment, via verschillende leervormen en op ieder niveau zijn/haar persoonlijke groei en professionele ontwikkeling in het vak bewerkstelligen met behulp van NIMA. Ga voor meer informatie naar de website.