Friendgift biedt retailers alternatief voor kortingssites

De nieuwe social gifting-dienst Friendgift gaat bedrijven helpen om de online klant te vinden, en nog belangrijker, te houden. Het vertalen van social mediagebruikers in daadwerkelijke verkoop blijft immers één van de grootste problemen voor retailers.
Met Friendgift geven consumenten een vriend, geliefde of familielid een tastbaar cadeau via Facebook. Niet alleen op vaste momenten zoals verjaardagen en feestdagen, maar vooral op spontanere momenten, bijvoorbeeld wanneer je iemand wil bedanken of succes wil wensen. Door de laagdrempeligheid van Friendgift kunnen consumenten direct reageren op de Facebook-updates van vrienden met cadeaus op het gebied van horeca, entertainment en wellness. Zo kun je een vriendin verrassen met een ontspannend wellness-arrangement, nadat je op Facebook hebt gelezen dat haar stressvolle verhuizing eindelijk achter de rug is. De cadeaus worden vervolgens offline – in de winkel – opgehaald, waardoor ook fysieke retailers profiteren van dit nieuwe social gifting-initiatief.
Consument dichter bij bedrijf
Friendgift brengt de online consument in contact met fysieke bedrijven en winkels. Social gifting the Friendgift way is daar het perfecte gereedschap voor. Social gifting is een opkomende ontwikkeling op het gebied van e-commerce waarbij consumenten elkaar – vaak via sociale netwerken – cadeaus kunnen geven. Emiel Reinhardt (26) richtte Friendgift samen met Teis Elferink (23) op: ‘’Ik merkte een toenemende onvrede onder restaurants en retailers over het ‘kortingengeweld’ van kortingssites. Ondanks de vele energie die deze bedrijven er in stoppen, leveren kortingssites vaak niet het gewenste resultaat op. Met als gevolg veel frustratie, het aantrekken van koopjesjagers en geen winst. Friendgift werkt in beginsel niet met kortingen, waardoor niet de prijs, maar juist de beleving rondom het product en bedrijf in de spotlight staat. Wij denken dat dit beter is voor de langetermijnrelatie met de klant.’’
Naast offline bezoek en kans op up-selling in de winkel, profiteren deelnemende bedrijven van de waardevolle zichtbaarheid van hun product of dienst binnen vriendenkringen op Facebook, zonder dat zij hier zelf de zender van zijn. Want doordat elk via Friendgift gegeven cadeau op Facebook wordt getoond, verzorgen vrienden onderling de ‘marketing’. Dit gaat vanzelf, het bedrijf hoeft hier helemaal niets voor te doen.
De eerste bedrijven zijn al aan boord: koffieketen Kaldi, GlowGolf Amsterdam, activiteiten-aanbieder De Uithof en Indoor Skydive Roosendaal. De komende maanden wordt dit aanbod snel uitgebreid.
Meer informatie: www.friendgift.nl
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.