Friends of the Brands verrast social influencers met geheim kledingexperiment

27 november 2018 – Kun je social influencers nog verrassen met nieuwe kleding, zonder te weten van welk merk die afkomstig is? Deze vraag stond centraal tijdens een geheim kledingexperiment dat onlangs in Amsterdam werd georganiseerd door Friends of the Brands in samenwerking met Linden & Barbosa.
Van celebs tot bekende vloggers, topsporters en journalisten. Al bijna 10 jaar brengt Friends of the Brands merken op een bijzondere manier in contact met social influencers. Zo werden onlangs 25 mannelijke influencers uitgenodigd voor een nieuwe lancering in The Tailor Bar van NH Collection Grand Hotel Krasnapolsky, zonder daarbij te vertellen om welk merk het zou gaan.
Beeldvorming tegengaan
“Veel mensen hebben bij het horen van een merknaam al meteen een beeld in hun hoofd. Samen met de communicatieprofessionals van Linden & Barbosa wilden we met het experiment aantonen dat dit niet altijd terecht is”, vertelt Dionne Schulf van Friends of the Brands. Het ging om het merk C&A. In aanloop naar het event hadden alle genodigden hun maten doorgegeven. Zo kreeg iedere man bij binnenkomst direct een bijzonder item uit de nieuwe collectie van C&A. Deze items waren met opzet niet gelabeld, zodat de influencers nog steeds geen idee hadden om welk merk het ging.
Fashion show
Na de passessie volgde een cocktail-workshop door het cocktailteam van de Amsterdamse bar The Tailor. Daarna was het tijd voor de fashion-show en konden de social influencers zich vergapen aan de nieuwe herencollectie. “Nergens stond de naam C&A vermeld en niemand had dan ook in de gaten dat het om dit merk ging”, vertelt Schulf. De speciaal hiervoor overgevlogen Head of Product Development & Design menswear Janie Chang maakte aan dat mysterie een einde. Eerst klonk er tromgeroffel waarna drie modellen zich omdraaiden en de letters C&A duidelijk zichtbaar werden. Janie Chang vertelde vervolgens iets meer over de nieuwe mannencollectie en het merk zelf.
Een bijzondere collectie
Wat een stijlvolle kleding! Wat een bijzondere aanpak! Mijn mening over C&A is vanaf nu positief. Het waren een paar van de veelgehoorde reacties die na afloop van het event klonken. “Het merendeel van de social influencers vertelde in ieder geval aangenaam verrast te zijn. Dat C&A anno 2018 in staat zou zijn om zo’n bijzondere collectie te showen, hadden de meesten van hen simpelweg niet verwacht”, vertelt Schulf. Tweederde van de aanwezigen gaf zelfs aan nu eerder geneigd te zijn tot het kopen van C&A-kleding.
Een onbevangen blik
De social influencers kregen vervolgens nog de kans om de overige collectie van C&A te ontdekken en hun aangemeten kleding verder aan te vullen, met onder meer sneakers en een horloge bijvoorbeeld. “Met dit experiment laten we zien dat het goed is om met een onbevangen blik nieuwe collecties te ontdekken. Laat je daarbij niet teveel afleiden door het label, maar kijk vooral naar de kleding zelf.”
Friends of the Brands
Friends of the Brands koppelt merken aan top influencers in Europa. Denk aan celebrities, bloggers, YouTubers, journalisten, DJ’s, topsporters en bekende ondernemers. Altijd persoonlijk, altijd authentiek. De nadruk ligt daarbij op beauty, lifestyle, fashion, travel & gadgets.
De afgelopen jaren werkte Friends of the Brands met heel wat love brands samen, van bekende multinationals tot start-ups met ambitieuze groeiplannen. Het gaat onder meer om Make-up Studio, Bang & Olufsen, Dyson, Prescan, Jaguar Land Rover, Bentley, Anastasia Beverly Hills & Lufthansa. Friends of the Brands organiseert tailormade brand experiences waarmee merken hun bedrijfsdoelstellingen kunnen realiseren op het gebied van online marketing & branding. Daarnaast heeft Friends of the Brands een aantal eigen event formats: The Gift Suite, Like My Brand, The White Dinner en The Gentlemen’s Club. Het bedrijf is actief in Nederland, België, Duitsland en Dubai.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.