Geplaatst door Tata Consultancy Services

Global Trend Study van TCS: sectorbrede investeringen in kunstmatige intelligentie (AI) in 2020

AMSTERDAM / MUMBAI, 13 september 2017: Tata Consultancy Services (TCS), wereldwijd leverancier van IT-services, adviesdiensten en bedrijfsoplossingen, presenteert zijn Global Trend Study, genaamd ‘Getting Smarter by the Sector: How 13 Global Industries Use Artificial Intelligence.’ Het onderzoek, waarbij 835 executives in 13 bedrijfstakken in vier werelddelen werden ondervraagd, richt zich op de huidige en toekomstige invloed van AI. Allemaal gaven ze aan dat kunstmatige intelligentie voor hen van groter strategisch belang wordt om te kunnen concurreren in 2020.

Uit het onderzoek bleek dat 80% van de ondervraagde leiders in alle 13 sectoren momenteel al in AI investeren. Bijna 100% verwacht dit tegen 2020 te doen. Verzekeraars geven met een gemiddelde van 124 miljoen dollar per jaar meer uit aan AI-systemen dan de andere 12 sectoren die werden onderzocht. Gemiddeld over alle sectoren ligt dat bedrag op 70 miljoen dollar. De sector voor verpakte consumptiegoederen (CPG – consumer packaged goods) komt op de tweede plaats met een gemiddelde besteding van 95 miljoen dollar per bedrijf.

Vooruitkijkend naar 2020 wordt het inzetten op AI als een strategische keuze voor de lange termijn gezien. 10 van de 13 sectoren zijn van plan hun investeringen in AI te verhogen. De toename is het grootst in sectoren die nu nog het minst investeren in AI. Zo is de reis-, vervoers- en horecasector van plan de investeringen met 750% te verhogen, van 4 miljoen dollar nu naar gemiddeld 34 miljoen per bedrijf in 2020. Andere grote groeiers zijn de sectoren media, entertainment en informatiediensten (292%), industriële productie (74%), gezondheidszorg (44%) en banken en financiële dienstverlening (29%).

“De tweede fase van onze Global Trend Study laat zien dat alle sectoren AI zien als een grote doorbraak in de concurrentiekracht voor hun onderneming in 2020”, zegt K. Ananth Krishnan, Chief Technology Officer van TCS. “Het is opvallend dat de sectoren die nu of in de toekomst het meest in AI investeren en de beste resultaten melden, behoren tot de verzekering-, reis-, horeca- en telecombranche, waar disruptie een enorme impact heeft. Daarnaast investeren ook consumentensectoren veel, zoals CPG, waar innovaties met AI de ervaringen van klanten aanzienlijk kunnen verbeteren.”

Investeringen in AI als percentage van inkomsten en ROI
De grootste investeerders in AI, als percentage van de gemiddelde bedrijfsomzet, zijn de bedrijven in de CPG-sector met 0,66%, gevolgd door nutsbedrijven (0,53%), verzekeraars (0,52%) en de telecomsector (0,39%). Bedrijven in deze sectoren melden dat hun AI-programma’s een sterke positieve impact hebben op zowel omzet als kostenbesparingen in de bedrijfsonderdelen waar ze in AI hebben geïnvesteerd. De gemiddelde omzetstijging van alle 13 sectoren samen bedroeg 17%, terwijl de gemiddelde kostenbesparing 12% was. Telecombedrijven genereerden in 2015 de meeste waarde over hun AI-investeringen, met een gemiddelde inkomstengroei van 25% en een gemiddelde kostenbesparing van 20%.

AI meest gebruikt in de IT-omgeving
Het zal geen grote verrassing zijn dat IT het meest genoemde taakgebied is waar AI wordt gebruikt, waarbij hightech- en nutsbedrijven vaker cognitieve technologie gebruiken in hun IT-processen dan de andere 11 sectoren. Over alle 13 sectoren gemeten zet maar 29% van de bedrijven AI in voor sales-doeleinden. Niettemin gebruikt 52% van de CPG-bedrijven en 49% van de retailers AI-tools om hun verkoopcijfers te verbeteren.

Mogelijke barrières bij implementatie AI
Het effectief managen van de beveiligingsrisico’s van AI-systemen is van cruciaal belang voor de meeste sectoren. De auto-industrie, banken en financiële dienstverleners, de maakindustrie, CPG-, technologie- en telecomsectoren wijzen dit allemaal aan als belangrijkste factor om echt waarde uit AI te halen. Bovendien benadrukken alle sectoren hoe belangrijk het is dat managers en medewerkers vertrouwen op de adviezen van AI-systemen en dat ze de nieuwe AI-gerelateerde processen en systemen leren kennen en gebruiken.

In bijna geen enkele sector wordt angst voor het verlies van banen als significante belemmering gezien. Dat werd al onderstreept bij de publicatie van het eerste deel van de Global Trend Study in maart dit jaar. Toen werd vastgesteld dat bedrijven die de meeste omzetgroei en kostenbesparingen met AI realiseren in 2020 minstens drie keer zoveel AI-gerelateerde banen per taakgebied nodig denken te hebben door innovaties met cognitieve systemen.

Over de Global Trend Study 2017
Voor de zevende, jaarlijkse Global Trend Study van TCS werden 835 executives ondervraagd van ondernemingen met een gemiddelde jaaromzet van 20 miljard dollar. Die ondernemingen zijn actief in vier werelddelen, te weten Noord-Amerika (de VS en Canada), Europa (VK, Duitsland, Frankrijk, Denemarken en Zwitserland), Azië-Pacific (India, China, Australië en Japan) en Latijns-Amerika (Brazilië en Mexico). Het onderzoek werd uitgevoerd tussen februari en juni 2016. Ga voor meer informatie, of om het onderzoek te downloaden, naar http://sites.tcs.com/artificial-intelligence/

Over Tata Consultancy Services Ltd. (TCS)
Tata Consultancy Services levert het wereldwijde bedrijfsleven resultaat op het gebied van IT-dienstverlening, consultancy en bedrijfsoplossingen, en zorgt daarbij voor een niveau van zekerheid dat geen enkele andere organisatie kan evenaren. TCS biedt een, door consultancy geleide, geïntegreerde portfolio van IT, BPS, infrastructure, engineering, en assurantiediensten. Deze worden geleverd middels het unieke Global Network Delivery ModelTM, erkend als de benchmark van uitmuntendheid in softwareontwikkeling. Als onderdeel van de Tata Group, India’s grootste industriële conglomeraat, heeft TCS meer dan 385.000 van de best getrainde consultants ter wereld in 46 landen. De onderneming boekte een geconsolideerde omzet van US $17,6 miljard in het boekjaar dat eindigde op 31 maart 2017, en is genoteerd aan de BSE Limited en de National Stock Exchange of India Limited. Voor meer informatie, bezoek ons op www.tcs.com.