Geplaatst door Greenhouse Group

Glowie wants to talk to you

Spraakgestuurde chatbot Glowie gaat conversatie aan met bezoekers lichtkunstfestival Glow

Dit jaar viert het Eindhovense internationale lichtkunstfestival Glow zijn 13e verjaardag. Lucky 13, wat Greenhouse Group betreft. Want dit jaar inspireerde Glow een team van creatieve en innovatieve medewerkers van Greenhouse Group tot het maken van een zeer bijzonder lichtkunstwerk; een spraakgestuurde chatbot die de conversatie aangaat met bezoekers van Glow. Haar naam? Glowie. Het festival zal ook dit jaar weer ruim 700.000 bezoekers trekken. Glow is zaterdag 10 november gestart en bezoekers kunnen nog tot en met zaterdag 17 november Glowie bewonderen én met haar in gesprek gaan, in de Heuvel Eindhoven.

CHATBOT MET KARAKTER
Wat maakt Glowie zo bijzonder? In tegenstelling tot de meeste chatbots is Glowie spraakgestuurd. De titel van het kunstwerk is dan ook niet voor niets ‘Glowie Wants To Talk To You’. Maar dit project, dat een initiatief is van Greenhouse Group Conversational, gaat verder dan een chatbot die naar je luistert en met je spreekt. Glowie heeft namelijk een heel eigen karakter. Waar andere chatbots puur gericht zijn op het geven van informatie, gaat Glowie het gesprek aan met de bezoekers over een nogal persoonlijk onderwerp: de eigen emotie. Het gesprek vindt plaats in het kunstwerk en de emotie van de bezoeker wordt door Glowie aan de buitenkant weergegeven via impactvolle motion & sound designs. Glowie’s missie: de bezoeker zo gelukkig mogelijk op weg laten gaan naar het volgende lichtkunstwerk. En vanzelfsprekend hoopt ze zelf als lichtkunstwerk ook memorabel te zijn.

INNOVATIE EN INTERACTIVITEIT
De aanleiding voor dit project werd gevormd door een wens van Glow directeur Ronald Ramakers, om meer interactiviteit en innovatie toe te voegen aan Glow, met een focus op de jongere bezoekers. Glowie is een idee van Barry de Waal. Samen met Renske van den Bogaard heeft hij de dialoogscenario’s van Glowie ontwikkeld. Het motion & sound design is gecreëerd door Niel Heesakkers. Greenhouse Group Labs, het innovatieplatform geleid door Bas Ploeg, is samen met Fontys studenten verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de soft- en hardware van Glowie’s innovatieve features in één aantrekkelijk en interactief lichtkunstwerk. Voor het audiovisuele deel is samengewerkt met Sahara Benelux.

GREENHOUSE GROUP CONVERSATIONAL
Eerder dit jaar (juni) kwam Greenhouse Group ook al in het nieuws met een spraakgestuurd initiatief. Toen werd namelijk Greenhouse Group Conversational gelanceerd, een label dat o.a. in samenwerking met ING en Auping chat en voice-oplossingen ontwikkelt.

—————————————
Over Greenhouse Group
Greenhouse Group is de overkoepelende organisatie van vijf digital marketing bedrijven, bestaande uit Blue Mango Interactive, Fresh Fruit Digital, LemonPi, Pubnxt en We Are Blossom. Door een sterke focus op innovatie is Greenhouse Group marktleider in Nederland op verschillende gebieden van data driven digital performance marketing. Innovation, Dedication en Fun zijn de kernwaarden die dagelijks door 450+ toegewijde experts worden uitgedragen. Voor meer informatie zie www.greenhousegroup.com