Industry Wire

Geplaatst door GS1

‘Go’ voor grootschalige uitrol GS1 Fashion Base in 2019

Een groep koplopers uit de modesector scharen zich volledig achter GS1 Fashion Base voor accurate, volledige en betrouwbare productdata. De testfase met de GS1 datapool is voorbij, en nu hebben retailers, fabrikanten en brancheorganisaties INretail en Modint besloten om grootschalig uit te rollen in 2019.

Bestseller, Dobotex, Euretco, Just Brands, Microfashion, PVH, Suitable, Van Tilburg Mode en Sport, Van Winkel Fashion en Wehkamp zijn ervan overtuigd dat ook andere partijen in Nederland zich in 2019 bij de GS1 datapool zullen aansluiten.

Omnichannel business, het vaker kunnen bevoorraden van winkels en de consument die wil steeds meer informatie eist zijn redenen waarom de behoefte aan accurate en volledige productinformatie in de modesector groot is.

Rens Tap van business netwerk Modint: “Het is absoluut noodzakelijk dat we één centraal punt voor het vastleggen en delen van de meest actuele productinformatie hebben voor leveranciers en retailers. Dit is noodzakelijk om als sector de consument goed te bedienen, zeker met de exponentiele groei van online.”

Snel actie nodig om toekomstbestendig te zijn

Edwin Belt van INretail mode: “We zijn ervan overtuigd dat er snelle actie nodig is om honderden bedrijven uit de modesector in 2019 te laten aansluiten bij de datapool van GS1. Er moeten flinke stappen worden gezet om als sector toekomstbestendig te kunnen blijven opereren. GS1 Fashion Base is daarvoor een perfecte mogelijkheid. De datapool staat voor u klaar om te gaan gebruiken”.

Sebastiaan van Zundert, verantwoordelijk voor Fashion Base bij GS1 Nederland: “Dit initiatief is een absolute noodzaak voor bedrijven in de modesector om te kunnen beschikken over accurate, volledige en betrouwbare productdata. Als GS1 Nederland gaan wij dan ook graag de samenwerking aan met alle bedrijven – van groot tot klein – om dit mogelijk te maken. Met onze kennis van standaarden en het delen van (product)informatie zorgen wij samen met Icecat ervoor dat de benodigde infrastructuur voor de datapool efficiënt en met zo veel mogelijk profijt voor alle partijen in de keten kan worden gebruikt.”

Internationale uitrol datapool aanstaande

GS1 ziet dat de modesector gebaat is bij een internationale uitrol. Bedrijven moeten via GS1 Fashion Base toegang tot Europa en de rest van de wereld krijgen, zo luidt het advies van de modebedrijven die veelal internationaal opereren. Daarom kunnen internationale bedrijven zich aansluiten bij GS1 Nederland, maar is er ook contact met andere GS1 landen in Europa om de datapool voor hen beschikbaar te maken.

Over GS1 Fashion Base

Met GS1 Fashion Base, een datapool van GS1 Nederland kunnen leveranciers en (online) retailers in de modesector gestandaardiseerd artikelgegevens uitwisselen.

De leverancier voert zijn productdata slechts één keer in. De productinformatie komt in GS1 Fashion Base, op één centrale plek. De leverancier bepaalt zélf wie er over de gegevens mag beschikken. Retailers importeren vervolgens de productgegevens in hun systemen.

Het gaat dan bijvoorbeeld om:

  1. Artikelstamdata zoals artikelcode, productnaam en kleur.
  2. Verrijkte artikeldata zoals commerciële teksten en foto’s.

Bedrijven die aan de slag willen, neem contact op met Sebastiaan van Zundert van GS1 Nederland.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht