Geplaatst door Gorillas

Gorillas is CO2-neutraal in alle eigen operaties en zet hiermee een benchmark voor de Europese Q-commerce industrie

15 maart, Berlijn – Gorillas, de Europese leider op het gebied van instant on-demand bezorging, heeft een nieuwe mijlpaal gezet voor haar duurzaamheidsambities: vanaf vandaag heeft Gorillas alle emissies onder direct beheer (Scope 1, 2 en 3.3) die het bedrijf heeft gegenereerd sinds de lancering in mei 2020 gecompenseerd.

4.960 ton CO2 afkomstig van onder andere koelmiddelen, elektriciteit, verwarming en koeling van magazijnen en kantoren is bespaard – equivalent aan 30.908 vluchten van Berlijn naar Parijs. Het compenseren van Scope 1- en Scope 2-emissies is een belangrijke mijlpaal op het langetermijnpad van het bedrijf naar het bereiken van een volledig emissieneutraal doel in alle bedrijfsgebieden. Door het bereiken van koolstofneutraliteit in alle eigen activiteiten, zet Gorillas een duurzaamheidsbenchmark voor de Europese instant on-demand bezorging industrie.

Een belangrijk aspect van de reductiedoelstelling is het voldoen aan de doelstelling van het Klimaatakkoord van Parijs, waarbij de wereldgemeenschap ernaar streeft om de opwarming van de aarde te beperken tot 1,5 graden Celsius. Gorillas hanteert een tweeledige aanpak, waarbij de focus eerst ligt op reductie en vervolgens op compensatie. De aanpak is gebaseerd op een grondige beoordeling en analyse van alle emissies in samenwerking met Planetly, een tech-bedrijf dat bedrijven voorziet van software voor koolstofbeheer.

Ten eerste wil Gorillas wil de uitstoot van broeikasgassen door eigen activiteiten verminderen op de weg naar klimaatneutraliteit. Aangezien een groot deel van Gorillas’ CO2-voetafdruk voor Scope 1 en 2 afkomstig is van energieverbruik, zullen Gorillas magazijnen en kantoren wereldwijd geleidelijk worden omgeschakeld op hernieuwbare energiebronnen. Tot op heden gebruikt Gorillas wereldwijd 52 procent groene stroom. In Duitsland, Italië, Nederland en het Verenigd Koninkrijk bestaat energieverbruik in de warehouses al voor tweederde uit groene stroom. In Denemarken werkt Gorillas volledig op groene stroomvoorziening. Naast de bestaande contracten met energieleveranciers zijn verdere overeenkomsten gepland om tegen volgend voorjaar 100 procent groene stroom te bereiken. Met betrekking tot Scope 3 emissiereductie is Gorillas een aantal initiatieven aan het testen. Zo wordt gekeken naar het verminderen van verpakkingsafval met leveranciers, zoals Vytal die volledig circulaire oplossingen biedt voor kant-en-klare maaltijden, het verlagen van de uitstoot van zakenreizen door het implementeren van duurzaam reisbeleid, en het werken met inkoop om ervoor te zorgen dat leveranciers op één lijn zitten met Gorillas duurzaamheidsambities.

Als een volgende stap heeft Gorillas besloten om in het verleden gegenereerde emissies te compenseren door drie geaccrediteerde projecten van Climate Partner te ondersteunen, een solution provider voor corporate climate action. Met projecten in Congo, Bulgarije en de VS ondersteunt Gorillas de groei van duurzame energieproductie, waarmee een bijdrage wordt geleverd aan de strijd tegen de opwarming van de aarde.

In Congo ondersteunt Gorillas een waterkrachtcentrale, die het kappen van bomen voor houtskool voorkomt en de habitat van bedreigde berggorilla’s beschermt. Het project legt de basis voor de ontwikkeling van de lokale economie door elektriciteit op te wekken voor nieuwe bedrijven die werkgelegenheid scheppen en voor meer stabiliteit in de regio zorgen. In Bulgarije zet het ‘Gas Recovery Project’ methaan dat wordt opgevangen bij de recycling van afvalwater om in schone energie, zodat het gas de atmosfeer niet kan vervuilen. In de VS steunt het compensatieproject de opwekking van windenergie en de opleiding van toekomstige windtechnici. Alle drie ondersteunde projecten zijn officieel gecertificeerd met de Verified Carbon Standard (VCS) en de Gold Standard, en dragen zo bij aan de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de VN. (Zie hieronder voor meer details over de projecten).

Dr Alexander Brunst, Global Vice President Sustainability, Public Affairs & Corporate Social Responsibility: “Koolstofneutraliteit is één onderdeel van onze inspanningen voor milieu- en sociale duurzaamheid op lange termijn. Om onze impact te vergroten, ontwikkelen we momenteel een uitgebreide ESG-strategie en -roadmap die zich ook zal richten op diversiteit, gelijkheid en inclusie voor onze werknemers en onze lokale gemeenschappen en buurten. In termen van milieu rentmeesterschap, zal afvalbeheer een integrale rol spelen naast onze CO2-neutraliteitsdoelstellingen.”

“Bij Gorillas hebben we duurzaamheid vanaf dag één opgenomen in onze visie en acties. Niet alleen moedigen we onze klanten aan om er een bewuste en gezonde levensstijl op na te houden, we leven ook elke dag naar deze waarden en zullen onze impact verdubbelen door middel van onze aankomende ESG-strategie. We hebben al een belangrijke mijlpaal bereikt door alle emissies onder directe controle te compenseren – een benchmark voor de Europese instant on-demand bezorgindustrie. En we zullen doorgaan met onszelf ambitieuze doelen te stellen en elke dag de grenzen te verleggen om een beter bedrijf te worden”, zegt Kağan Sümer, oprichter en CEO van Gorillas.

OVER GORILLAS

Gorillas, opgericht door CEO Kağan Sümer, bouwt een infrastructuur voor de snelste flitsbezorgdienst van dagelijkse boodschappen. De on-demand delivery startup brengt binnen minuten de bestelde boodschappen naar de gewenste locatie van de consument. Gebruikers van de Gorillas-app krijgen tegen supermarktprijzen toegang tot meer dan 2.000 essentiële producten, voor een bezorgtarief van 1,80 euro. Door het ontwrichten van de winkel- en supply chain-ervaring van traditioneel trage en stugge supermarkten, wil Gorillas vormgeven aan nieuw soort consumentengedrag als het gaat om boodschappen doen: Need-Order-Get.  In tegenstelling tot gevestigde gig economy-modellen, heeft Gorillas al haar riders in dienst en heeft een divers team van meer dan 14.000 werknemers wereldwijd in dienst genomen. In iets meer dan een jaar heeft Gorillas zich uitgebreid naar meer dan 60 steden, waaronder Amsterdam, Londen, Parijs, Madrid, New York, Milaan en München, en meer dan 200 warehouses geopend in 9 landen. Meer informatie is te vinden op www.gorillas.io.